Yamorc modelbaan besturing

YaMoRC modelbaan besturing


Mijn vorige modelspoorbaan werd analoog aangestuurd. Bij het ontwerpen van de Geuldalbaan heb ik ervoor gekozen over te stappen van een analoge naar een digitale aansturing. Het uiteindelijke doel is om de modelspoorbaan volledig te besturen met behulp van een computer. Voor testdoeleinden wordt momenteel gebruikgemaakt van een Lokmaus.

Aanvankelijk werd de besturing van de modelbaan gerealiseerd met DR-modules. Echter, vanwege aanhoudende technische problemen is besloten om alle DR-modules volledig te verwijderen en de overstap te maken naar het YaMoRC-systeem. Zowel de centrale, boosters, terugmeldmodules als schakeldecoders (met uitzondering van enkele DR4018-modules) zijn inmiddels vervangen of worden vervangen door YaMoRC-componenten.

besturing van mijn modelbaan: digitale centrale, boosters, schakeldecoders, terugmeldmodules, diodeschakeling (en PC)

digitale centrale YD7001

Voor de aansturing van de modelbaan via een pc is de keuze gemaakt voor een centrale van YaMoRC. De huidige centrale betreft een geüpgrade versie van de DR5000, waardoor deze functioneert als een nieuwe centrale: de YaMoRC YD7001.

terugmeldmodules YD6016LN-cs en YD6016ES-cs

De terugmelding en bezetmelding op De Geuldalbaan worden gerealiseerd op basis van stroomdetectie. Voor de modelbaan maak ik gebruik van modules van YaMoRC. Elk segment wordt voorzien van een LocoNet-bezetmeldmodule (YD6016LN current sensor) vanwege de verminderde gevoeligheid voor storingen van het LocoNet-systeem. Indien meer dan 16 bezetmelders noodzakelijk zijn, wordt de YD6016LN-module uitgebreid met een YD6016ES-module, verbonden door middel van een patchkabel.

De terugmeldmodules zijn decentraal geplaatst zodat de kabels van de bezetmelders niet langer worden dan noodzakelijk.

 

Voor het Loconet wordt gebruikgemaakt van platte 6-aderige kabels met een massieve koperen kern. De aderdikte bedraagt AWG 26. De patchkabels zijn conform specificaties van Cat5e UTP-kabels, eveneens voorzien van een massieve kern (AWG 26). De bedrading voor de bezetmelders heeft een doorsnede van 0,5 mm², terwijl de voedingsbekabeling voor de bezetmeldmodules een doorsnede van 1,5 mm² heeft.

Het updaten van de firmware en het toewijzen van de adressen worden uitgevoerd via een USB-verbinding met een PC.

 

Zie ook configureren YD6016LN-cs / YD6016ES →

schakeldecoders

Voor de schakeldecoders wordt gebruikgemaakt van de YD8116. Daarnaast worden enkele oudere modellen, zoals de DR4018, eveneens toegepast.  Op dit moment zijn de schakeldecoders verantwoordelijk voor het aansturen van de printplaten voor puntstukpolarisatie. Via een bistabiel relais worden de wisselmotoren MP5 en MP4 bestuurd (zie MP5 wisselmotor →). De schakeldecoders zijn decentraal geïnstalleerd. Elk afzonderlijk segment van de modelbaan beschikt over een eigen schakeldecoder of meerdere schakeldecoders.

 

Elke YD8116 ( en DR4018) is afgezekerd met een kleine snelle buiszekering van 2,5A in een zekeringhouder (Conrad artikel 535940 en 533882).

schakeldecoders van de modelbaan besturing zijn afgezekerd met een buiszekering van 2,5 Ampère

boosters

Vanwege de omvang van de modelbaan is het ontwerp opgedeeld in vier afzonderlijke secties, waarbij elke sectie wordt aangestuurd door een eigen booster. Deze secties zijn aangeduid met de letters A, B, C en H. De toegewezen boosters zijn genummerd van booster-A tot en met booster-H, waarbij booster-A wordt vertegenwoordigd door de YaMoRC YD7001 centrale, die een capaciteit heeft van 3 Ampère.

 

Voor de overige boosters zal de YD7403 van YaMoRC worden toegepast. Uit onderzoek blijkt dat aanvullende boosters momenteel niet noodzakelijk zijn gezien het huidige aantal gelijktijdig rijdende treinen. Aangezien sectie H (bestaande uit helix-a en helix-b met in totaal 10 blokken) zich volledig binnen één segment (A) bevindt, zal in deze sectie wel de booster (H) worden geïnstalleerd.

 

Op de foto is de diodeschakeling gebouwd met een bruggelijkrichter (B40C5000A Conrad artikel 501921).

diodeschakeling

Er is uitgebreid gepubliceerd over het belang van een zogeheten diodeschakeling ter preventie van storingen met bezetmelding op niet-gedetecteerde baanvakken. Voor een diepgaandere uitleg verwijs ik u graag naar de volgende bron: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling⌂.

 

Op de modelspoorbaan is bij elke booster een diodeschakeling geïnstalleerd. De ringleiding bestaat per booster uit: railspanning (+), railspanning (-) en railspanning (d) afkomstig van de diodeschakeling. Er is bewust gekozen voor een centrale implementatie van de diodeschakeling per booster, in plaats van een afzonderlijke diodeschakeling voor elk segment.

pcb behuizing blauw YD

Eigen printjes zijn in pcb behuizingen ondergebracht. Eerst waren dit zwarte behuizingen, maar de nieuwe worden YaMoRC blauw. Voor meer informatie over de behuizingen gelieve Karst Drenth te raadplegen.

algemeen

De schakeldecoders en terugmeldmodules zijn, zoals eerder vermeld, op een decentrale wijze geplaatst. Er is bewust voor gekozen om al deze modules aan de voorzijde van de modelbaan te monteren in plaats van daaronder. Deze opstelling biedt een beter overzicht en verhoogt de toegankelijkheid aanzienlijk. Aangezien alle railstukken van de verdekte sporen van voeding zijn voorzien, kunnen deze eveneens aan de voorzijde worden afgewerkt. Indien aanpassingen in de blokindeling noodzakelijk zijn, zoals een verdere onderverdeling in het schaduwstation, kunnen deze wijzigingen eenvoudig aan de voorzijde worden doorgevoerd.

besturing met terugmeldmodules en schakeldecoders aan de voorzijde modelbaan gemonteerd