mtb MP5 weichen antrieb mtb | mtb MP5 wisselmotor van mtb

mtb MP5 wisselmotor


Over het gebruik, de montage en de aansturing van de mtb MP5 wisselmotoren op De Geuldalbaan.

mtb MP5 wisselmotor aandrijving Mein Gleis wissels?

mtb MP5 wisselmotor testen

testen van de MP5 wisselmotor van MTB - afzonderlijk

De wissels in het verdekte gedeelte van de modelbaan worden elektromagnetisch aangedreven. Voor de zichtbare wissels is een elektromagnetische aandrijving wat mij betreft niet geschikt door de snelheid van omleggen van het wissel en het daarmee gepaard gaande harde geluid van de aandrijving. In plaats daarvan wil ik wisselmotoren en/of servo's gebruiken. Om een en ander uit te proberen heb ik een MP5 wisselmotor van MTB aangeschaft.

 

Volgens de vele commentaren schijnt het geluid dat de mtb MP5 produceert mee te vallen. De motor werkt op 8-16V DC/AC. Ik heb de motor dus getest met de ingestelde 13,5V voeding op de baan. Veel of weinig geluid is relatief en een kwestie van smaak, maar ik vond het tegenvallend.

 

In de testopstelling wordt de MP5 aangestuurd met twee draden (aangesloten op COM en M2).

Om de mtb MP5 op een lagere spanning te testen heb ik een DC/DC Converter (DEBO DCDC DOWN 3 Reichelt) gebruikt waarmee ik de voeding van 13,5V kan verlagen naar 13,5V-1,2V bij een maximale uitgangsstroom van 3A. De converter heeft standaard twee stekkertjes met aansluitdraden voor input en output. Op 9V blijkt de MP5 nog steeds naar behoren te functioneren. De snelheid van de motor neemt af en daarmee het geluid. Met een proefopstelling heb ik geprobeerd de geluidsterkte van de motor te bepalen. Door de motor op te hangen aan een touwtje worden de trillingen afkomstig van de motorbehuizing geïsoleerd van andere oppervlakten. Zonder het effect van een externe klankkast (zijnde de constructie van de baan) valt het geluid mij best mee. Als de behuizing meer massa zou hebben zou de prestatie voor wat betreft geluid wellicht hoorbaar verbeteren.

Zodra de MP5 motor met schroeven wordt gemonteerd op het frame van de modelbaan resoneert het multiplex mee.

Aanbrengen van een laag rubbergranulaat tussen motorbehuizing en baanframe verbetert dan weer de prestaties. Eerst heb ik de motor weer vastgeschroefd, en vervolgens heb ik de motor verlijmd op het rubber.

 

Hoewel de schroeven een kortsluiting vormen voor de trillingen naar het frame is er nauwelijks hoorbaar verschil tussen de geschroefde en verlijmde motorbehuizing.

testopstelling mtb MP5 wisselmotor gekoppeld aan Mein Gleis wissel

Ik heb een proefopstelling gemaakt met een Weinert Mein Gleis wissel om de instellingen van de stelnaald voor de stelstang van de wissels te testen. Het wissel ligt op 2 lagen van 3mm rubbergranulaat die op 9m multiplex zijn bevestigd. Dat komt overeen met de werkelijke situatie op De Geuldalbaan.

 

De MP5 wisselmotor is aan de onderzijde op 3mm rubbergranulaat bevestigd. Daarmee is de afstand tussen MP5 en stelstang ca. 18mm.

De door MTB bijgeleverde stelnaalden voor de MP5 wisselmotor hebben een diameter van 1mm. In vergelijking met de fijne stelstang van de Weinert wissels zijn de stelnaalden erg robuust. Ze passen niet in de door Weinert aangebrachte ogen van de stelstangen. Als het wel zou passen is de vraag of de stelstang bestand is tegen de kracht waarmee de wisselmotor het wissel omlegd aangezien het verenstaal van 1mm nauwelijks buigt.

Ik heb verenstaal met een diameter van 0,5mm toegepast. Deze diameter is echter niet zonder meer in te klemmen op de wisselmotor. Door een adereindhuls op het verenstaal te persen kan de stelnaald wel worden bevestigd.

De MP5 is standaard ingesteld op een uitslag van 6mm. Deze heb ik vergroot naar 9mm door de nok om te zetten. Door de combinatie van een uitslag van 9mm tezamen met het 0,5mm dikke verenstaal en de afstand van 18mm, worden de wisseltongen mooi omgelegd.

mtb MP5 wisselmotor installeren en bedienen op de modelbaan

montage van de mtb MP5 wisselmotor onder de treinbaan

Met aangepaste voedingsspanning, aangepaste stelnaald en aangepaste uitslag is de MP5 van mtb een goed alternatief voor de bediening van de Weinert wissels. 

 

Om de wisselmotor MP5 op de juiste positie onder de modelbaan te monteren gebruik ik een lange stelnaald. Na montage wordt de stelnaald ingekort op de juiste lengte.

 

Door een (te) lange stelnaald te gebruiken kan de wisselmotor precies op de juiste positie onder het wissel worden gebracht. Daarbij zorg ik dat de MP5 in de middenstand staat door er even spanning op te zetten.

Op de behuizing wordt dubbelzijdig tape geplakt zodat de motor tijdelijk onder de baan kan worden gepositioneerd.

 

Bedrading voor de polarisatie van het wissel worden aangesloten op het extra wisselcontact (AUX1) van de MP5. Kijk voor details bij wissels-polarisatie →

Dan worden de tongen van het Mein Gleis wissel ook in de 'middenstand' gelegd. Als de stelnaald van onderaf door het oog van de stelstang van het Weinert wissel wordt gestoken dient de naald recht te staan. Dan is de middenstand van de MP5 wisselmotor in lijn met de middenstand van het wissel.

aansturen van de MP5 wisselmotor van mtb

De aansturing voor de MP5 wisselmotoren heb ik op een printplaatje met lijnraster gemaakt. De aansturing verloopt via een bistabiel relais dat door de schakeldecoder (DR4018) wordt geschakeld.

 

De DR4018 is programmeerbaar. Ik had de betreffende uitgangen kunnen programmeren, maar dat is mij te veel gedoe. Bovendien moeten dan alle uitgangen van de schakeldecoder op 9V geschakeld worden. En dan heb ik er niets meer aan voor de elektromagnetische aandrijvingen van de wissels van het schaduwstation.

 

Daar komt bij dat ik nu de MP5 met 2 draden aanstuur (in plaats van 3). De oranje/rode draad  is aangesloten op M2 en de geel/rode draad op COM van de MP5.