modelspoor landschap
Sectie-3 is het gedeelte van de modelspoorbaan waar de voormalige kalkbranderij en kalkmergelgroeve Filippo - en het omringende landschap van de Schaelsberg - wordt gebouwd. Met daarbij de spooraansluiting en de hoger gelegen mergelwanden en mergelgrotten van de Daolkesberg →. De gehele sectie-3 kan van de rest van de modelspoorbaan worden gescheiden.
bouwverslag modelbaan | sectie-3
het modelspoor landschap op verschuifbare bakken
De kalkbranderij (Filippo →) had een eigen spooraansluiting. Het zichtbare modelspoor wordt gemaakt met Weinert modelspoorrails. Het verdekte gedeelte is met Rocoline gebouwd.
De spooraansluiting wordt gemaakt met wissels van Weinert 'Mein Gleis'. Vanwege de lengte van de wissels (375mm en 355mm) moet het multiplex volledig vlak zijn.
Om de invloed van eventuele afwijkingen in de spanten te beperken is tijdelijk een strook multiplex loodrecht op de drager voor de rails geschroefd totdat deze is verlijmd op de verticale spanten.
Om eventueel doorbuigen van het multiplex bij de zichtbare sporen te voorkomen - en zeker bij de lange Weinert wissels - zijn extra ondersteunende latjes aangebracht.
Het spoor gaat in deze hoek van de baan over drie segmenten lopen.
Aan de achterzijde komen de rotswanden/landschap op gelijke hoogte met het hoogste punt van sectie-1. Om te voorkomen dat dit hoeksegment (E) moeilijk of helemaal niet meer getransporteerd kan worden, wordt de kalkbranderij en het omringende landschap op deze losse bak gebouwd. Bovendien blijft dan de bereikbaarheid van de onderliggende verdekte modelsporen gegarandeerd.
De multiplex plaat in de hoek bestaat uit drie delen die elk op hun eigen segment zijn bevestigd. De gaten in de multiplex plaat bieden voldoende toegang tot de verdekte sporen.
Het spoorplan van het raccordement van kalkmergelgroeve Filippo wordt hier overgetekend op het (resorb) rubber.
De bak voor het landschap met de kalkbranderij maak ik ook van 9mm populieren multiplex. Met dit plaatmateriaal heb ik alles op de modelbaan gebouwd. Het is nogal een gepuzzel hoe de aansluitingen met de vaste baangedeelten gemaakt moeten worden.
De grondplaat voor de bak is op maat gemaakt. Vanaf de onderzijde wordt de plaat met een paar schroeven tijdelijk gepositioneerd. De zijkanten worden nu als eerste bevestigd.
Zoals overal op de baan wordt het XPS hardschuim verlijmd met purschuim →.
De schuine plank aan de achterzijde is tijdelijk en dient om de achterkant recht te houden totdat alle XPS is verlijmd.
Vanuit dit perspectief is te zien dat het landschap van de achtergrond in drie delen uit elkaar te schuiven is (rechts: 1 deel van sectie-3, links en midden: twee delen van sectie-1 →).
Aansluiting van het landschap van sectie-3 op een bak van sectie-1, en op een vast gedeelte van de modelspoorbaan van sectie-1. (links sectie-1, rechts sectie-3)
Het landschap op de bak sluit nauw aan op het spoor.
De naad door het modelspoor op de foto is de grens tussen de segmenten D en E. De bak met het landschap gaat dus over de segmentengrens/modulegrens heen.
Methode voor rails bij de segmentenovergang →
Met snijden en schaven van het XPS ontstaan wegen en taluds → .
De opbouw van de kalkbranderij was niet naar tevredenheid. Daarom is dit gedeelte in zijn geheel uit de bak gezaagd.
Het ziet er een beetje vreemd uit, het nieuwe XPS heeft een andere kleur.
Nu blijkt ook weer het voordeel van de losse bak voor het landschap, en de opbouw uit XPS. Als gaas en gips als bouwmethode gebruikt was, dan was de ravage veel groter geweest.
Wordt vervolgd ...