bouwverslagen modelbaan

treinbaan modelbouw


Sectie-1 is het deel van de treinbaan waar de Schaelsberg ligt. Dat is het hoogste punt van de treinbaan.

bouwverslag modelbaan | sectie-1



bouw van de landschapsbakken

Op de foto de spanten en de dragers voor de rails.

De ondersteuning voor de afneembare landschapsbakken op de treinbaan. De gaten in het multiplex dienen om de bereikbaarheid van de sporen te garanderen. Op deze drager komt een bak met het modelbouw landschap. De bak kan dan als geheel van de treinbaan worden geschoven.

Om te voorkomen dat de segmenten van de modelbaan onderling verlijmen wordt de folie-truuk toegepast. Eerst wordt het folie tussen de aangrenzende spanten aangebracht. Daarna worden de dragers verlijmd. De volgende dag kan het folie worden weggetrokken. 

Bij deze manier van modelbouw kunnen de bakken voor het landschap over de segmentgrenzen heen gaan. Ze zijn immers onafhankelijk van de grootte van de segmenten.

Het modelbaan landschap wordt opgebouwd met multiplex en EPS / XPS schuim.

 

De ondergrond voor het landschap wordt laag voor laag met purschuim verlijmd.

Ruwe vorm van het landschap bij station Oud-Valkenburg.

 

Laag voor laag worden de bergen gemaakt met witte lagen EPS (piepschuim) en blauwe lagen XPS. Vanwege de prijs wordt alleen de toplaag gebouwd met geëxtrudeerd polystyreen.

De top van de helling is het hoogste punt van het landschap op de treinbaan. Dit punt ligt bij De Kluis.

 

In werkelijkheid ligt De Kluis op +138 meter nap. De hoogte op de modelbaan ten opzichte van de vloer is ongeveer 1,76 meter. 

 

Een overzicht van het modelbaanontwerp staat hier →

Constructie van de tweede bak voor het modelbaanlandschap.

De tweede bak wordt opgevuld met foam.

perrons en taluds station Oud-Valkenburg

Nadat de eerste fase van de landschapsbakken gereed is wordt de basis van de perrons van station Oud-Valkenburg gemaakt. Ze grenzen direct aan het talud, want het station lag in een ingraving van het Schaelsbergerbos. Voordat de hellingen op de baan gemaakt kunnen worden, moet de basis van de perrons gemaakt worden.

De moeilijkheid is dat de perrons in een boog liggen, en bovendien is dit een overgangsboog. De straal neemt dus langzaam af vanuit een rechte rails (R=∞) tot een radius van 700mm na het verdwijnpunt 'V'.

In Anyrail heb ik de hartlijn van de sporen getekend, en op parallelle afstand daarnaast de grenslijn van het perron.

 

De print is met dubbelzijdig plakband op het plaatmateriaal geplakt.

 

Met een negatieve vertanding kan prima door het opgeplakte papier gezaagd worden.

De beide perrons zijn voorlopig nog met elkaar verbonden, zo kunnen ze eenvoudig parallel worden gelegd.

 

Vervolgens de perrons op de juiste breedte gezaagd. Voor deze zijperrons is dat 35mm minus de dikte van een biels voor de perronrand.

Zodra de perrons zijn bevestigd kunnen de taluds aan weerszijden van de perrons worden gemaakt van platen XPS en EPS piepschuim van 50mm dikte.

De verbinding tussen de perrons wordt weggezaagd. Vervolgens wordt rubbergranulaat (als geluidsisolatie voor de rails) gelijmd.

Voor meer informatie over het leggen van de rails bij deze perrons kijk bij modelrails

treinbaan modelbouw - XPS verlijmen

Nadat het rubbergranulaat en de rails zijn gelegd worden weer lagen XPS verlijmd. 

Overzicht De Geuldalbaan juni 2021.

Vanwege bereikbaarheid van de verdekte sporen moet er een toegangsluikje worden gemaakt.

Overzicht van Sectie-1. Alle XPS heeft de juiste vorm gekregen. Als de rails zijn afgeplakt kan het gipswerk worden uitgevoerd.

De paden en veldwegen worden met modelgips gemaakt. Kijk eens bij wegen van modelgips

Als het gips is uitgehard kan het treinbaan landschap worden geschilderd. De landschapsbak is met een aardetint geschilderd. Voor meer informatie over kleuren voor de bodem zie kleur voor landschap & scenery