ELEKTRISCH

— modelbaan bedrading —


afbeelding van de bedrading onder de modelbaan

bedrading modelbaan


bedrading, kabelgoten en connectoren op de modelbaan

gebruikte bedrading op de modelbaan

De elektrische circuits voor rijspanning en de voeding voor elektronica en elektromagnetische aandrijvingen zijn op De Geuldalbaan gescheiden. De railspanning is voor het gemak (+) en (-) genoemd hoewel feitelijk onjuist want het is een wisselspanning. Er wordt gewerkt volgens onderstaand kleurenschema voor de bedrading op de modelspoorbaan:


KABEL DOORSNEDE MM² VERBRUIKER
bruin 1,5 ringleiding - (-) railspanning
rood 1,5 ringleiding - (+) railspanning
rood/zwart 1,5 ringleiding - (d) railspanning via diodeschakeling
oranje 1,5 ringleiding - voeding (+) elektronica
oranje/zwart 1,5 ringleiding - voeding (-) elektronica
bruin 0,5 segment - (-) railspanning
rood 0,5 segment - (+) railspanning
grijs/zwart 0,5 segment - (d) railspanning via diodeschakeling
oranje 0,5 segment - voeding (+) elektronica
oranje/zwart 0,5 segment - voeding (-) elektronica
grijs 0,5 common - elektromagnetische wisselaandrijving
geel 0,5 spanning1 - elektromagnetische wisselaandrijving
oranje 0,5 spanning2 - elektromagnetische wisselaandrijving
wit (6-aderig) - Loconet Booster
zwart (6-aderig) - Loconet Terugmelding
vlakband (4-aderig) 0,128 stuurspanning puntstukpolarisatie

Voor de bedrading zijn alleen flexibele kabels gebruikt op de modelbaan (VDS 0,5mm² H05V-K, VDS 1,5mm² H07V-K), behalve de korte draadjes die bij de polarisatie van de Rocoline wissels in de wisselcontacten worden gestoken.

 

Vanwege de bedrijfszekerheid van de baan worden alleen LocoNet terugmelders gebruikt. De LocoNet kabels voor de terugmelding en de boosters worden zelf op maat gemaakt van 6-polige modulaire kabel van Reichelt (MPFK 6S-25) en een paar RJ12 stekkers. Ook de 4-aderige vlakbandkabel is bij Reichelt gekocht.

bedrading: ringleiding op de modelbaan

De ringleiding van 1,5mm² voert door de baansegmenten heen. Met behulp van koppelbare kroonstenen (Conrad artikel 1529804) wordt de bedrading van het volgende segment aangesloten. Er zijn ringleidingen voor booster A, B en C, en voor de voedingsspanning. Op de foto is de ringleiding voor booster C nog niet aangesloten.

foto: de bedrading van de ringleiding op de modelspoorbaan wordt met koppelbare kroonstenen doorgelust naar de volgende baansegmenten van de modelbaan | modellbahn

bedrading op segment F: voedingsspanning (ringleiding)

schema aansluiting bedrading van de ringleiding

overzichtelijk werken met kokers voor bedrading

Om kabels te bevestigen op een overzichtelijke manier is gebruik gemaakt van bedradingskokers (of geventileerde kabelgoten). Door de sleuven in de kokers is het makkelijk kabels in te voegen bij aftakkingen. Waar de meeste bedrading loopt op de modelbaan (volgens verwachting) zijn bedradingskokers van 40x40mm gemonteerd. Voor het overige zijn kabelgoten van 25x25mm toegepast. De standaard lengten van 2m zijn eenvoudig op maat te zagen en te schroeven.

 

Op dit moment zijn alle soorten kabels in kokers naast elkaar gelegd, behalve de rode kabels (0,5mm²) tussen blok(bezetmelder) en terugmeldmodule! Deze kabels zijn in aparte bedradingskokers gelegd.

verdelers

Binnen een segment dient een reeks kleinere kroonstenen als 1e verdeler. Andere verdelers binnen een segment zijn gemaakt van dubbele soldeerstroken en zijn bij Conrad gekocht (artikel 1362893). Hierbij is steeds 1 pool van de contacten met 1,5mm² VD draad onderling verbonden.

foto van een verdeler voor de bedrading op de modelbaan die gemaakt is van een dubbele soldeerstrook
verdeler voor de common railspanning op de modelbaan gemaakt van een soldeerstrrok en 1,5mm² VD draadje

verdeler gemaakt van een dubbele soldeerstrook

D-sub connectoren om bedrading op de modelbaan te koppelen

Elk railstuk van de verdekte rails op de modelbaan wordt gevoed. Dat geldt voor de common-railspanning, en voor de terugmelding uit de blokken. Omdat de blokken over de grenzen van de segmenten heen lopen wordt de bedrading van de bezetmelders met 25-polige D-sub connectoren verbonden. Waarom eindigen de blokken niet op een segmentenovergang? Kijk hier.

Met behulp van een aluminium hoekprofiel van 15x15 of 20x20 mm worden montage steunen gemaakt om de connectoren te bevestigen op het modelbaanframe.

D-sub connector om de bedrading van de bezetmelders tussen de segmenten onderling te verbinden