BOUW GEULDALBAAN


afbeelding van de bovenbouw van de modelbaan

bovenbouw modelbaan praktijk


bouw van de modelbaan: segment F en G in de praktijk

De schotten en een deel van de onderleggers op segmenten D en E waren al gereed.

afbeelding baansegment E en F met verticale schotten en onderleggers voor rails

afbeelding segment E en F met de onderleggers voor het landschap

De onderleggers voor de eventuele uitbreiding van het schaduwstation zijn gemonteerd, en het akoestische dempingsmateriaal voor de rails is verlijmd.

 

In principe is er voldoende ruimte om op enig moment het schaduwstation op de modelspoorbaan aan te leggen. Dus wordt nu verder gewerkt aan de opbouw van dit gedeelte van de modelbaan.

 

Het eerste verticale schot van segment F (F1) is gezaagd en wordt ter controle nogmaals gepast.

Schot F1 wordt gepast en het steunlatje wordt tijdelijk bevestigd op het schot.

 

Het grijze folie op de foto heb ik al tussen de baansegmenten E en F bevestigd. Zodra het schot is verlijmd kan de folie worden weggesneden. Dit folie dient om te voorkomen dat de twee segmenten van de modelbaan onderling worden verlijmt bij het bevestigen van schot F1.

Na het passen worden eerst de steunlatjes verlijmd en vastgeschroefd op het schot. Ik gebruik Spax Torx 25x3mm schroeven. 

 

Dit schroeven kan natuurlijk niet als het schot op zijn plek zit want dan zit het schot van segment E in de weg.

 

Voor het lijmen is bruislijm gebruikt. De steunlatjes van de volgende schotten van segment F kunnen terplekke worden vastgemaakt.

De steunlatjes worden op de vooraf aangetekende plek gelijmd en geschroefd.

Verticaal schot F1 wordt stevig op het segmentenframe en tegen het laatste schot van segment E geklemd. Om zeker te zijn dat het perfect op zijn plaats blijft gedurende het uitharden van de lijm zijn een paar extra (tijdelijke) schroeven ingedraaid.

 

Deze schroeven moeten wel weer worden verwijderd anders kunnen de segmenten van de modelbaan niet uit elkaar worden geschoven. Daarom zijn ze aangetekend op het multiplex.

Het ontwerp voor de schotten van 9mm multiplex is volgens dit principe gemaakt. Als voorbeeld zijn de contouren van het landschap ingetekend.

De tekening van de schotten wordt vervolgens op het 9mm multiplex overgedragen en uitgezaagd. Daarna kunnen de schotten worden gelijmd op de stroken van het frame. Dwarslatjes zorgen voor voldoende sterkte van de verbinding.

De werktekening voor schot F2. Door aan de linkerkant en de onderzijde met een aanslag te werken is het makkelijk om de verticale lijnen op de juiste plek te tekenen. De driehoek hoeft maar langs de liniaal geschoven te worden.

Een aantal schotten krijgen aan de bovenzijde een gelijke hoogte. (Het landschap wordt hier horizontaal doorsneden. De reden: anders zouden de segmenten van de modelbaan te hoog worden voor transport) Daarom heb ik een mal gemaakt zodat de hoogte exact gelijk wordt. Bovendien is dit makkelijker zagen met de kleine invalcirkelzaag.

Ik maak gebruik van een decoupeerzaagje met een omgekeerde of negatieve tanding. Op die manier ontstaan de houtsplinters aan de onderkant van de plaat zodat de getekende lijnen goed zichtbaar blijven. Het is wel zaak de decoupeerzaag goed aan te drukken.

Na wat zaagwerk blijft dit over: schot F2.

Eerst passen en dan kan schot F2 worden bevestigd. Nu kunnen de steunlatjes eerst bevestigd worden aan het frame. Daarna kan het schot eenvoudig er tegen aan gelijmd wordt.

Hier het schot bij de segmentenovergang van segment F naar segment G.

 

Tussen de segmentenframes van F en G van de modelspoorbaan wordt eerst folie geklemd zodat de segmenten niet onderling verlijmd worden zodra het schot (hier F5) wordt vastgezet.

Bij het verlijmen van de schotten op het frame zijn een aantal grote lijmklemmen erg handig.

Nu een aantal schotten van segment G zijn bevestigd kunnen de onderleggers voor de rails van segment F worden gepast. Met name de onderlegger voor het wissel moet op de juiste positie komen te liggen.

Een aantal onderleggers zijn bevestigd op de schotten van segment F en G met lijm en een schroef.

 

Daar waar de onderleggers van segment F naar segment G lopen (en dit geldt voor alle segmentovergangen op de modelbaan) is de werkwijze van bevestigen iets anders.

 

Eerst wordt een lat op de onderleggers gelegd en van onderen vastgeschroefd. Dit zorgt ervoor dat de bovenzijde van de onderleggers van de twee segmenten precies gelijk liggen.

Vervolgens wordt er een stukje multiplex onder de onderleggers gelijmd en geschroefd (op beide schotten aan weerszijden). Daarna worden de onderleggers vastgeschroefd op die stukjes multiplex.

 

Nadat de lijm is gedroogd kan de lat van de onderleggers worden verwijderd.

 

De twee delen van de onderleggers zitten vast en liggen nu precies gelijk. Bovendien kan er op deze manier geen lijm tussen de twee aangrenzende schotten komen.

De laatste schotten van segment G en de onderleggers van niveau (-1) zijn bevestigd.

 

Voordat het rubbergranulaat wordt verlijmd worden eerst de onderleggers geschuurd zodat ze volledig vlak zijn zonder opstaande splinters of iets dergelijks.

 

Eventuele ongelijkheden wegschuren waar de onderleggers aan elkaar worden gemaakt.

Het vlakschuren gebeurt met een hulpstuk gemaakt van een schuurband die over een stuk multiplex is gespannen.

 

Verder zorg ik dat overal de hartlijn van de rails is aangegeven. In principe is deze al getekend voordat de onderleggers worden uitgezaagd.

Op de modelbaan wordt overal rubbergranulaat als geluidsisolatie onder de rails gebruikt.

 

Het eerder uitgesneden rubbergranulaat (zie hier) wordt ingesmeerd met contactlijm. Ook de onderleggers worden met contactlijm ingesmeerd, waarna alle delen ca. 15 minuten kunnen drogen.

Vervolgens worden de stukken rubbergranulaat op de onderleggers gelegd en goed aangedrukt. Ik begin bij het wissel.

Door de perforaties in het rubbergranulaat kunnen de stukken op de hartlijn worden gelegd.

Daarmee is dit gedeelte van niveau(-1) zover gereed. Nadat de rails is gelegd kan dan het dubbelsporig gedeelte worden gemaakt.

Actuele werkzaamheden aan de bouw zijn te volgen op modelspoorbaan actueel >>.