modelbaan NIEUWS

modelbaan rotswand nieuw

modelbaan nieuws

 Modellbahn Baufortschritt

modeltreinbaan in h0 nieuws

Modelleisenbahn Aktuelles

HO scale model railroad

Modelleisenbahn neuheiten

treinbaan nieuws

model railway news

modelspoor nieuws


Op deze pagina staat het laatste nieuws over de bouw van De Geuldalbaan. Nieuws over werkzaamheden aan de modelbaan en andere actuele items die betrekking hebben op mijn modelspoorbaan worden eerst hier voorgesteld. Na verloop van tijd wordt de informatie op een andere plek op deze modelspoor website geplaatst.

nieuws over de bouw van mijn modelspoorbaan


update: 25-03-2023

Nu de basis van de randen van de landschapsbak gereed is, kan XPS worden toegevoegd.

Het volume voor de scenery van de kalkbranderij wordt laag voor laag opgebouwd met XPS.


update: 24-03-2023

De achterzijde van de bak vormt tevens de achterkant van de modelbaan. De rechterzijkant en de voorkant zijn terplekke op de baan gemaakt.

 

De linkerzijkant hoeft alleen maar op de juiste lengtemaat schuin ingekort te worden. De meest eenvoudige manier is met de telescopische afkortzaag. Dan zijn alle zijden in het schuine vlak op de juiste lengte.

De landschapsbak ligt op zijn plek. De zijkant van de bak en het deel dat vast op de baan wordt bevestigd moeten nog verlijmd worden.


update: 23-03-2023

Het eerste XPS voor het landschap is alweer verlijmd.


update: 22-03-2023

Aan de achterkant moet de verdekte rails worden weggewerkt onder de landschapsbak.


update: 18-03-2023

Een deel van de bodem van de landschapsbak is gereed. 


update: 17-03-2023

De volgende stap bij de landschapsbouw zijn de randen van het gedeelte dat vast op de modelbaan blijft staan. Tussen de vaste randen komt het landschapsgedeelte dat uit de baan genomen kan worden.


update: 14-03-2023

Vandaag begonnen met het gedeelte van kalkbranderij Kroongroeven. De kalkbranderij lag achter het station van Schin op Geul.

 

Voordat de rails van het emplacement van Sog gelegd worden wil ik het grovere werk aan de achtergrond grotendeels klaar hebben.

Van de kalkbranderij en de directe omgeving heb ik een afdruk 1:1 laten maken. Een en ander ter controle van de plaatsing van de gebouwen etc.

 

De afdruk is 2,5m lang, dat was de maximale printbare lengte tegen een redelijke prijs. Eigenlijk loopt het terrein met rotswanden nog ca. 90 cm door aan de rechterkant. Maar ik ga beginnen met de eerste 1,5 meter van het terrein.

kalkbranderijen

Omdat in een later stadium licht, geluid, bewegende delen toegevoegd gaan worden moet dit stuk van de baan goed bereikbaar zijn. Daarom wordt dit gedeelte ook op een losse bak gebouwd.

Het begin is er. De geleiders voor de bak worden bevestigd.


update: 06-03-2023

Updates over de bouw van deze hoek van de modelbaan zijn samengevat op de nieuwe pagina https://www.geuldalbaan.nl/landschapsbouw-scenery/modeltreinbaan-landschap-sectie-4


update: 04-03-2023

De laatst toegevoegde landschapsbak is geschilderd in de grond kleur. Het idee van het verschuifbare landschap op de modelbaan ziet er zo uit:

landschap_modeltreinbaan_module-1

update: 26-02-2023

Een nieuwe pagina toegevoegd https://www.geuldalbaan.nl/landschapsbouw-scenery/modelspoor-landschap-sectie-3

De modelbaan wordt nu verdeeld in een aantal secties vanwege de overzichtelijkheid.


update: 19-02-2023

Een filmpje gemaakt over hoe ik met modelgips de landwegen, veldwegen en paden op de modelbaan maak.




update: 16-02-2023

Een nieuwe pagina toegevoegd onder landschapsbouw & scenery: https://www.geuldalbaan.nl/landschapsbouw-scenery/modelbaan-bouwwerken

Onder 'bouwwerken op de modelbaan' komen (uiteindelijk) alle modellen van gebouwen, bruggen, duikers, kalkovens etc. te staan die op de treinbaan worden geplaatst.


update: 13-02-2023

Er zijn enige aanpassingen in de website doorgevoerd.

Landschapsbouw & scenery is onder een eigen rubriek opgenomen: https://www.geuldalbaan.nl/landschapsbouw-scenery

Een groot aantal updates zijn samengevoegd op de nieuwe pagina: https://www.geuldalbaan.nl/landschapsbouw-scenery/modelbaan-scenery-sectie-2









update: 21-01-2023

Na het werk aan het modelbaan landschap op segmenten D, E, F en G ga ik verder aan de bouw achter station Schin op Geul.

 

De plaat op segment C wordt definitief bevestigd.

Vanochtend een interessante baan in wording gezien bij Jeroen in Sittard. Jeroen bouwt in schaal N het station van Sittard.



























update: 28-11-2022

De situatie van de tunnel op de treinbaan heb ik verder uitgewerkt in een tekening. Vooralsnog is er geen betere oplossing om het hoogteverschil tussen spoorlijn en weg uit te beelden.

 

De 4 verdekte sporen op niveau(-1) waren niet op een  andere manier te verwerken in het sporenplan.

 

Het blauw omlijnde gedeelte van de baan - inclusief de spoorwegonderdoorgang - wordt uit de baan geschoven. Dat zorgt ook weer voor goede bereikbaarheid van de verdekte treinsporen en biedt straks toegang tot de aandrijvingen van de wissels voor de zichtbare sporen.

 

Een deel van het talud rechts kan in het verlaagde kistje worden gemaakt. Dat is al extra gewonnen ruimte.

 

De 'gehalveerde' bomen zullen de weg aan het zicht moeten onttrekken. Het idee is dat ze veel lager lijken te staan dan dat ze op de modelbaan staan.


update: 26-11-2022

De tunnel onder het spoor van Schin op Geul naar Walem wordt zoals verwacht moeilijk vorm te geven.

 

Het hoogteverschil tussen de spoorlijn en de weg is ongeveer 175mm. Aan de voorzijde van de spoordijk is voldoende ruimte beschikbaar om dit hoogteverschil juist weer te geven. Achter de spoordijk kan de weg niet diep genoeg worden gelegd omdat daar verdekte sporen lopen.

Om de maximaal beschikbare ruimte te benutten heb ik een soort van doosje gemaakt. De vrije ruimte van de onderliggende sporen is zo gewaarborgd.

 

De weg ligt dan nog altijd niet diep genoeg, maar dat zal door de scenery opgelost moeten worden.

Het idee is om door middel van bomen langs de weg deze helemaal aan het zicht te onttrekken. En wel zodanig dat alleen de toppen van de bomen zichtbaar zijn.


update: 25-11-2022

Eerst is het plaatmateriaal achter de zichtbare sporen op maat gemaakt.

 

Op plekken waar de verdekte sporen bereikbaar moeten blijven zijn toegangsgaten gemaakt. Zeker handig op die plekken waar wissels liggen.


update: 20-11-2022

Deze week is niet veel gebeurt op de treinbaan.

 

De plaat voor het station is nu overal bevestigd. Voordat rails wordt gelegd ga ik eerst de basis voor het landschap (op segmenten C en D) achter de toekomstige sporen vormgeven. 


update: 12-11-2022

De uitgang van station Schin op geul richting Heerlen (richting de railspiraal die naar het schaduwstation voert) wordt nu vlak gelegd.

 

Ook hier heb ik een strook multiplex loodrecht op de plaat geschroefd om elke oneffenheid in verloop te voorkomen.

Ondanks goede planning blijkt de aanloophelling vanuit het schaduwstation toch niet optimaal. Ik heb de hoogte van de spanten op segment-B iets moeten aanpassen.

 

Door de verticale plaat wordt de afwijking zichtbaar. Met een paar strookjes multiplex is de hoogte gecorrigeerd.


update: 11-11-2022

Nadat de spanten hier en daar iets zijn geschuurd ligt de plaat vlak. Om doorbuigen van modelrails en wissels in de toekomst te voorkomen zijn tussen de spanten strookjes multiplex aan de onderzijde van de plaat gelijmd.

Het gedeelte waar de perrons liggen is uitgezaagd. De overgang tussen segment-C en segment-B is op gelijke hoogte gebracht.


update: 09-11-2022

Ik ben begonnen met het volledig vlak leggen van de plaat voor de wisselstraat. Dit zijn de wissels en de kruising van Schin op Geul aan de zijde van Valkenburg.

 

Om alle spanten te controleren heb ik een strook multiplex (die recht is) haaks op de plaat voor de wisselstraat bevestigd. Hier en daar moest 0,5 - 1,0 mm worden weggeschuurd of juist opgevuld worden. 


update: 05-11-2022

De railspiraal is zover gereed. Nu kan ik weer verder gaan met het zichtbare gedeelte op de segment-B. Het verloop van de sporen wordt weer overgenomen op het multiplex.

Rechte lijnen zaag ik met een kleine inval cirkelzaag.

Voor de grap een paar wissels van Weinert Mein Gleis uitgelegd. Ze zijn mooi slank, maar nemen veel ruimte in beslag. Zeker als er een wisselstraat gelegd wordt.

 

Dit is segment-C. Hier komen uiteindelijk 6 wissels en 1 kruising.


update: 02-11-2022

Vandaag de eerste nieuwe terugmeldmodules YD6016LN-CS van YaMoRC ontvangen. Ze gaan de oude modules voor de bezetmelding vervangen.

 

Ideaal dat de nieuwe bezetmelders van Karst Drenth precies op de plek van de oude modules passen. Dus geen draden verslepen, gewoon vervangen.

 

Er is nu ook de YaMoRC-Wiki.


update: 30-10-2022

Alle gesoldeerde draden zijn vandaag gedocumenteerd in het bedradingsschema. Altijd handig om in geval van storing of eventuele aanpassing van de baan gericht te kunnen werken.


update: 28-10-2022

De volgende stap is weer het verlijmen van het rubbergranulaat voor de geluidsisolatie van de rails.

Na droging van de contactlijm kunnen de railstukken worden bevestigd. Voorlopig met schroefjes.

 

De oranje en gele bedrading langs de rails behoort bij de sluis voor de derde keerlus.


update: 27-10-2022

Het multiplex voor de volgende ronde van de railspiraal is verlijmd.

De verdekte sporen zijn bevestigd op 3mm rubbergranulaat. De zichtbare rails is bevestigd op 6mm (2x3mm) rubber.

 

Het laatste deel van de railspiraal vormt de overgang van verdekte naar zichtbare sporen. Hier wordt het dikteverschil in geluidsisolatie van de rails opgelost door een 3mm dikke laag van rubber tussen de delen aan te brengen.


update: 26-10-2022

Vandaag een aantal nieuwe bezetmeldmodules van Karst Drenth (YaMoRC) besteld. De bezetmelding wordt met LocoNet opgezet, net zoals voorheen. Met de YD6016LN-CS van YaMoRC hoop ik dat de idiote terugmelder fouten (zie ook: probleem terugmelding) tot het verleden gaan behoren. Zal wel goedkomen 😉.

 

Ik hoop snel een vervangende centrale te kunnen gebruiken.


update: 25-10-2022

Nadat de bedrading van de met schroefjes bevestigde rails is gesoldeerd wordt de rails weer verlijmd op het rubber. Tussentijds zijn de railstukken/raillassen getest met wagens.

Ik heb nog niet de mogelijkheid om een trein te laten rijden want geen nieuwe centrale en bezetmelders. Het rijgedrag heb ik getest met een kleine en lichte wagen. Verder alle soldeerverbindingen en bedrading nogmaals nagelopen.


update: 22-10-2022

De binnenbocht (R5) van het eerste gedeelte van de kleine railspiraal is bevestigd met tijdelijke schroefjes. Verder heb ik de voedingsdraden voor deze railstukken gesoldeerd.

 

 


update: 15-10-2022

Zoals overal op de treinbaan wordt elk railstuk voorzien van voeding. Dat zijn nogal wat draden in de bochten met vaste railstukken.

 

Met behulp van een stukje soldeerstrook breng ik steeds 2 of 3 draden bij elkaar om van daaruit naar de verdelers of naar de bezetmelders te gaan.


update: 14-10-2022

Na het verlijmen van het rubber voor de geluidsisolatie heb ik weer rails kunnen leggen.

 

Zoals voor alle bochten van de sporen in het verdekte gedeelte heb ik vaste railstukken R5 en R6 van Rocoline gebruikt.

 

Eerst alles met schroefjes vastzetten, en dan kan op een later tijdstip de rails worden gelijmd op het rubber.


update: 13-10-2022

De rails wordt op rubbergranulaat bevestigd. Vandaag heb ik met behulp van mijn mallen stukken gesneden voor de Rocoline R5 en R6 bochten.

Een deel van de railspiraal is weer opgebouwd. De delen zijn nu met houtlijm aan elkaar bevestigd.

 

Vervolgens heb ik de rubbermatten met contactlijm op het multiplex verlijmd.


update: 12-10-2022

Nadat alle delen zijn gedemonteerd, kan de definitieve opbouw van de railspiraal beginnen. Daarbij veel aandacht voor de overgang tussen de segmenten.

 

In de vorige stap (tijdelijke montage) is het multiplex op de segmenten overgang eerst aan beide zijden vastgeschroefd. Daarna is het deel geheel losgemaakt en doorgezaagd en weer op de plek gelegd.

Vervolgens met twee houtjes (die van onderen zijn vastgeschroefd) zorgen dat de bovenzijde op gelijke hoogte blijft. Daarna de onderkant aan weerszijden van de moduleovergang met lijm insmeren.

 

En dan aan één zijde vastschroeven. Nadat de lijm is uitgehard kan de andere kant worden vastgeschroefd en ligt de basis voor de rails volledig gelijk. 


update: 11-10-2022

De resterende stukken zijn ook toegevoegd. Het laatste stuk van de railspiraal maakt deel uit van het emplacement van Schin op Geul (zijde richting Heerlen).

 

Ter controle heb ik een volledige ronde van Rocoline R5 railstukken uitgelegd. Alle delen passen precies op de M6 draadstangen.

 

Ook de hoogte van elk segment van de railspiraal klopt met de berekeningen. De maximale steilheid van het stijgende spoor (in de buitenbocht uiteraard) bedraagt 2,3% en voldoet daarmee aan mijn gestelde criteria voor de baan (https://www.geuldalbaan.nl/ontwerp-modelbaan/modelbaan-ontwerpen-sporenplan )

 

De volgende stap is om de helix weer helemaal te demonteren, en vervolgens alle delen definitief te bevestigen.


update: 10-10-2022

Weer een aantal delen toegevoegd aan de railspiraal om te kijken of de maatvoering correct is.


update: 09-10-2022

Door een ingrijpend voorval in de persoonlijke sfeer heeft alles een tijdje stilgelegen. Maar langzaam aan pak ik de draad weer op.

 

Ik ben begonnen met de bouw van de toegang tot de tweede railspiraal op segment-B, en de spiraal zelf op segment-A.

 

Het ontwerp voor de railspiraal was al lang gereed, en nu worden eerst alle draadeinden in de bodemplaat bevestigd. Daarvoor gebruik ik weer M6 (en dus niet M10) draadstang. M6 is voldoende sterk en bovendien scheelt het weer een hoop gewicht.

 

De rails worden weer bevestigd op 9mm populieren multiplex. Het multiplex dat van het ene naar het andere segment loopt is één geheel.

 

Eerst bouw ik de helix (en de toegang) helemaal op. Vervolgens wordt alles weer uit elkaar gehaald om daarna weer alles in delen opnieuw (en definitief) te bevestigen.


update: 18-09-2022

Het multiplex voor de sporen in het zichtbare gebied op segment-B kan ik pas leggen als de toegang tot de railspiraal op segment-A gereed is.

 

Op segment-A is de railspiraal die toegang geeft tot het schaduwstation al klaar. Daar tussen komt een tweede helix van anderhalve ronde die het zichtbare niveau verbind met niveau (-1).

 

De toegang tot de sporen van de tweede railspiraal op de modelbaan ligt op segment-B.


update: 17-09-2022

Het niveau van het multiplex is verder verdeeld in hoogte. Op de plaat vooraan komt later de tunnel onder de spoorlijn nabij het station van Schin op Geul.


update: 15-09-2022

Ik ben verder gegaan met de multiplex dragers op segment-C. Om te passen is het multiplex los op de spanten gelegd.


update: 14-09-2022

Navraag bij Weinert leert dat er waarschijnlijk geen kruisingen passend bij het Mein Gleis rails assortiment gaan komen.

... Danke für das Lob. Leider werden wir aber vermutlich keine passenden Kreuzungen herstellen. Die Werkzeugkosten müssten einfach auf zu wendige zu verkaufende Produkte umgelegt werden. Da wir seit vielen Jahren Peco vertreiben, können wir an Hand der verkauften Weichen bzw. DKWs die benötigten Kreuzungen berechnen. Das macht die Kreuzungen unbezahlbar.

 

Mit freundlichen Grüßen

Birgit Weinert

 

Hoewel ik deze mogelijkheid had meegenomen in mijn overwegingen valt het toch tegen. Het alternatief is om een kruising van 6,3 º - passend bij de 49-190-1:9 wissels van Weinert - te bouwen of te laten bouwen. Daarom heb ik contact opgenomen met Walter Völklein van Weichen-Walter en gevraagd naar de mogelijkheden, en die zegt het volgende:

 

Kreuzungen mit Winkel 1:9 müssen als Flachkreuzungen gebaut werden,
da sonst die Führung der NEM/RP25 Radsätz nicht mehr gewährleistet ist.

 

Het is dus schijnbaar niet mogelijk om de kruising welke ik nodig heb als 'gewone' kruising te bouwen. Althans niet op schaal h0. Probleem is dat de wielen over een te lange afstand geen geleiding zouden hebben bij de kruisstukken waardoor ontsporingen zouden kunnen optreden.

 

Een oplossing voor dit probleem is een zogenaamde 'Flachkreuzung' oftewel een kruising met tongen. (Op de website van Rixke ⌂ staat meer informatie over dergelijke kruisingen.) De keuze is dan: een kruising met echt houten dwarsliggers en metalen railstoelen etc. of een kruising gebouwd op dwarsliggers van printplaat waarbij de railstoelen van de Weinert flexrails op verlijmd worden. De actuele prijs voor een kruising met echt hout en gegoten railstoelen is €510,- voor gedeeltelijke zelfbouw, en €765,- voor een kant en klare kruising. Deze bedragen overstijgen echter mijn budget. 

 

Omdat er geen andere oplossing is voor het probleem met de kruising heb ik een bestelling bij Weichen-Walter geplaatst voor de versie met printplaat dwarsliggers die toch nog €255,- kost. Met 470mm lengte wordt het een aardig onderdeel van het spoor.  Levertijd is rond mei 2023. 


update: 03-09-2022

Deze week vernomen dat de verkoop van de YaMoRC terugmelders start tijdens OnTraXS.

 

Ik ben begonnen met het uittekenen en zagen van de multiplex dragers voor de sporen van segment-C.

Segment-C is het segment met de kleinste diepte van de modelspoorbaan met 193 x 80 cm.


update: 27-08-2022

Omdat ik nog geruime tijd niet zal kunnen rijden op de modelbaan heb ik besloten om verder te bouwen aan de segmenten A, B en C. Concreet betekent dat dat onder andere het emplacement van Schin op Geul en de tweede railspiraal gebouwd gaan worden.

 

Deze week is multiplex besteld. De prijs van het multiplex is werkelijk verdubbeld. Maar goed, zonder materiaal kan ik niet verder.

 

Verder heb ik railmateriaal van Weinert Mein Gleis besteld. Met 15 meter flexrails en 4 wissels kan ik weer even vooruit aan het voorste gedeelte van SoG. Helaas heeft Weinert nog steeds geen kruisingen van Mein Gleis. Voorlopig zal ik de eerste kruising weglaten. Hopelijk komen volgend jaar wel kruisingen in het Weinert assortiment, anders zal ik moeten uitwijken naar Weichen Walter. 


update: 26-08-2022

YaMoRC - door Karst Drenth

Na het debacle met DK heb ik besloten om de modelbaanbesturing opnieuw op te bouwen met YaMoRC. Ik heb nieuwe terugmeldmodules, boosters en centrale nodig. De terugmelders van YaMoRC zijn met dezelfde behuizing gefabriceerd als DK.

 

Voor de rest is alles anders aan deze nieuwe generatie besturingsmodules van Karst Drenth. Karst heeft afscheid genomen van DK en zet zelf een nieuw merk in de markt. Introductie van YaMoRC zal plaatsvinden tijdens OnTraXS 2022.

 

Karst Drenth in een eerder bericht:

"De YaMoRC terugmelders zijn volledig nieuw ontworpen en lijken in de verste verte ( intern) niet op de DK producten. Uiteraard heeft het "DK-probleem" daarbij dusdanig aandacht gekregen, dat het bij de YaMoRC producten niet voorkomt"

 

"Momenteel (juni 2022, TH) loopt de productie van de eerste batch modules ( in Duitsland, niet in China !! ) dat zullen zijn:
  - YD6016ES-CS ==> 16 voudige Stroomdetectie terugmelder voor de ES-Link bus ( ook s88n compatible ) --> Functioneel gelijk aan de DR4088-CS
  - YD6016LN-CS ==> 16 voudige Stroomdetectie terugmelder voor de LocoNet bus, uitbreidbaar met YD6016ES modules --> Functioneel gelijk aan de DR4088LN-CS
  - YD8008 => 8 voudige Spoelaandrijvings wisseldecoder met z.g. CDU (Capacitor Discharge Unit)
  - YD8116 => 16 uitgangen schakel- / sein decoder"

 

Het gaat mij dus om de YD6016LN-CS terugmeldmodules voor Loconet. Daarbij de nieuwe centrale en booster van YaMoRC. Echter, centrale en booster zullen pas leverbaar zijn in het 2e kwartaal van 2023. Van de terugmelders heb ik geen actuele verschijningsdatum.

 


update: 24-08-2022

Voor de afwisseling heb ik weer een deel van de modelspoorrails van het verdekte gedeelte van de modelbaan definitief bevestigd.

 

Daarvoor heb ik weer contactlijm gebruikt. Om en om worden de schroefjes die de rails op zijn plek houden verwijderd. Dan een klein beetje contactlijm onder de dwarsliggers smeren en een blokje hout met een gewicht op de rails leggen.

 

Deze methode van rails bevestigen staat beschreven op de pagina modelspoorrails in het verdekte gedeelte van de modelbaan





update: 10-08-2022

Ter voorbereiding op de bouw van het landschap op de modelbaan heb ik een aantal foto's gemaakt van de wandelweg langs de Geul tussen Valkenburg en Schin op Geul. Het bouwen in h0 model wordt nog wel een karwei.

Op de plek waar de bebouwde kom van Schin op Geul begint is het hoogteverschil tussen het wandelpad en de vlak ernaast gelegen rivier de Geul ongeveer 8 meter.

 

De spoorlijn ligt aan de linkerzijde van het bord op circa 45 meter afstand van de rivier. Het hoogteverschil met  de Geul is op deze plek ongeveer 23 meter. In h0 is dit hoogteverschil dus ruim 26 cm.




update: 04-08-2022

Degene die de afbeeldingen heeft bekeken zal hebben gezien dat er terugmeldmodules op mijn modelbaan ontbreken. Alle DR4088LN-cs terugmeldmodules zijn verwijderd. Ook is de booster en de centrale van Digikeijs verwijderd van de baan.

 

Dat besluit heb ik genomen na een eindeloos voortslepend proces van fouten door de Digikeijs terugmeldmodules. De tijd en moeite die ik heb gestoken in het oplossen van een fout met deze modules blijkt voor niets. Voor een volledig relaas over de DR4088LN-cs verwijs ik voorlopig naar mijn draadje op het h0modelspoor forum ⌂

 

De spullen zijn in goede orde door DK ontvangen. Nu nog wachten op restitutie van geld. De mores van Digikeijs in ogenschouw nemend zal ook dat een kwestie van lange adem zijn.










update: 18-07-2022


update: 17-07-2022


update: 16-07-2022


update: 15-07-2022


update: 14-07-2022


update: 07-07-2022

De pagina's van de website zijn verder geoptimaliseerd voor mobiel.


update: 26-06-2022

In dit filmpje https://youtu.be/ne-tGfxPXFk een overzicht van De Geuldalbaan. Deze film van de modelbaan is met een groothoeklens opgenomen en is niet geknipt.


update: 25-06-2022

Deze week een filmpje gemaakt van een testrit op mijn modelbaan. https://youtu.be/IeomKv7dYKU


update: 16-06-2022

Uitvoering van de schakeling voor de sluis van de keerlus.

 

Ook bij de sluis voor de keerlus worden alle railstukken gevoed. Omdat de polariteit van de sluis steeds gaat wisselen kan geen van beide voedingsdraden bij de overige 'rode draden' van de bezetmelders worden gelegd. Ik heb ze aan weerszijden langs het spoor bevestigd. De twee voedingsdraden worden geheel gescheiden van de rest naar de print gevoerd.

 

Meer over keerlussen op mijn modelbaan bij elektrisch/keerlus →


update: 08-06-2022

Voortgang van bespreking op datum: 25-04-2022.

In het enkelsporige blok B112 is een keerlusschakeling opgenomen. Omdat het enkelspoor in twee richtingen bereden wordt is deze uitgevoerd met 4 reedcontacten en een bistabiel relais.

Volgens dit schema is de schakeling opgebouwd. Reedcontacten M1 en M2 zorgen ervoor dat de polariteit van blok B gelijk wordt aan de polariteit van blok C. V1 en V2 zorgen ervoor dat de polariteit van blok B gelijk wordt aan de polariteit van blok A.

Dit is de bijbehorende print. Een tweede bistabiele relais zorgt voor een visuele controle door middel van 3 LED's. Blok A (B111) licht altijd geel op, en blok C (B113) licht altijd groen op. Afhankelijk van de polariteit licht de LED voor Blok B (B112) groen of geel op.



Vandaag heb ik mijn nieuwe Sparmax TC610Hn compressor ontvangen.


update: 20-05-2022



update: 12-05-2022

Pagina over de bevindingen met de MP5 wisselmotor van MTB toegevoegd: https://www.geuldalbaan.nl/elektrisch/mtb-mp5-wisselmotor


update: 11-05-2022

Vandaag de pagina https://www.geuldalbaan.nl/bouw-modelbaan/modelspoorrails geheel vernieuwd.


update: 06-05-2022


update: 25-04-2022

Omdat de werkzaamheden aan het gedeelte bij station Oud-Valkenburg en de kalkbranderij stil liggen, heb ik aan de andere zijde van de baan wat voorbereidend werk verricht aan een baanvak tussen het verdwijnpunt richting Wijlre bij station Schin op Geul (W) en een reeds gereed gedeelte richting schaduwstation (C). Vanaf (C) wordt het enkelspoor weer dubbelspoor. Voor het hele baanplan kijk hier: https://www.geuldalbaan.nl/ontwerp-modelbaan/sporenplan-geuldalbaan

 

Het multiplex voor het enkelspoor is gemonteerd, en het geluiddempend rubber is verlijmd. Binnen dit baanvak moet een keerlusschakeling worden opgenomen. De keerlusschakeling zal ik gaan maken met behulp van een bistabiel relais en een paar reedcontacten. Elke trein zal geheel binnen de sluis moeten passen. Met een lengte van ruim vier meter zal dat wel goedkomen.




update: 19-03-2022




update: 10-02-2022



update: 03-02-2022




update: 14-01-2022

Vandaag heb ik veldwerk verricht. Ik heb nog een aantal foto's gemaakt van de restanten van de kalkoven op de Schaelsberg. En voor zover als mogelijk heb ik nog wat metingen gedaan aan de basis van de kalkoven.


update: 10-01-2022

Vandaag op basis van aanwijzingen van Digikeijs weer een aantal testen doorgevoerd om de foutieve melding van de terugmeldmodules (DR4088LN-cs) op te lossen. Een verslag heb ik hier geplaatst.

Alle nieuwe producten zijn geïnstalleerd. Versie 1.6.2-beta heb ik geïnstalleerd.

Ik heb een aantal testritjes gemaakt, en dit zijn mijn bevindingen:

 

Mijn twee testlocs reageren op de Lokmaus; vooruit, achteruit, snelheid, verlichting. Dat is dus nog steeds goed, maar dat is dan ook het enige positieve dat ik kan melden. Voor het overige geraken we steeds verder weg van het oorspronkelijke probleem. In de ‘oude’ situatie was het probleem dat bij de opstart soms een vinkje ontbrak in de terugmeldmonitor. Nadat de loc in het volgende blok reed was alles in orde.

 

Zoals bekend had module-N3 (nieuwe module nummer 3) een defect aan het klemschroefblokje, en is vervangen door de volgende module ic. module-N4. Module-N4 is vervangen door module-N5 etc.

 

Ik maak bij deze testen gebruik van een lang stuk dubbelspoor. Zo kan ik de resultaten van het rechter en het linker spoor vergelijken. 1 Loc staat op het linker spoor en 1 Loc staat op het rechterspoor.

 

Testresultaat x:

 

Ik start alles op.

2 Locs staan op dubbelspoor op een blok van module-N5. Dat wordt correct weergegeven in de terugmeldmonitor.

Met de Lokmaus laat ik Loc1 rijden van module-N5, via blokken van module-N2 naar een blok van module-N1.

Zodra Loc1 een blok van module-N2 bereikt wordt dat op de terugmeldmonitor weergegeven als een adres van module-N1 !!!

Vervolgens rijdt Loc1 blokken van module-N1 binnen en worden deze blokken weergegeven als adressen van module-N1.

 

Als ik Loc2 op het parallelle spoor laat rijden van module-N5 via module-N2 naar module-N1, levert dat soortgelijke foutieve meldingen op.

 

Testresultaat y:

 

Ik start alles op.

2 Locs staan op dubbelspoor op een blok van module-N5.

In de terugmeldmonitor zie ik 4 vinkjes branden. Hiervan zijn er 2 correct, namelijk die van adressen van module-N5. De andere 2 vinkjes geven adressen aan van module-N2 (waar dus geen verbruiker staat).

Met de Lokmaus laat ik Loc1 rijden van module-N5, via blokken van module-N2 naar een blok van module-N1.

Zodra Loc1 een blok van module-N2 bereikt wordt dat op de terugmeldmonitor weergegeven als een adres van module-N1 !!!

Vervolgend rijdt Loc1 blokken van module-N1 binnen en worden deze blokken weergegeven als adressen van module-N1.

De gehele tijd blijven vinkjes van de adressen van module-N2 branden.

 

Als ik Loc2 op het parallelle spoor laat rijden van module-N5 via module-N2 naar module-N1, levert dat soortgelijke foutieve meldingen op.

 

Testresultaat-z:

 

Ik start alles op.

1 Loc staat op dubbelspoor op een blok van module-N5. En 1 Loc staat op dubbelspoor op een blok van module-N1.

Het vinkje van het adres van module-N5 is aan (dus goed).

! het vinkje van de loc binnen module-N1 gaat in eerste instantie branden als de adressen worden gescand (blauwe blokjes). De scanner gaat nogmaals over adressen van module-N1 en dan gaat het vinkje weer uit!

 

Ik schakel een aantal keren aan/uit en steeds gebeurt hetzelfde.

 

Conclusie:

 

Door de aangepaste modules/centrale toe te passen treden meerdere ‘vreemde’ fouten op. We dwalen steeds verder af van het oorspronkelijke probleem.


update: 08-01-2022


update: 07-01-2022


update: 06-01-2022


update: 05-01-2022


update: 25-12-2021


update: 18-12-2021


update: 18-12-2021


update: 11-12-2021


update: 08-12-2021

De tweede test vandaag uitgevoerd. De bestaande DR4088LN modules zijn omgewisseld voor de aangepaste uitvoering. Deze, tezamen met de bestaande DR5000, zorgen niet voor een correcte weergave op de terugmeldmonitor van de DR5000. Het probleem met de bezetmelding is dus nog niet opgelost.


update: 07-12-2021

Vandaag begonnen met een reeks nieuwe testen om het probleem met de bezetmelding op te lossen. Digikeijs heeft aangepaste DR5000, DR5033, nieuwe voedingen en een aantal DR4088LN-cs ter beschikking gesteld. In de nieuwe centrale en modules is de hardware aangepast.

 

Een eerste test wijst uit dat de fout in de bezetmelding niet wordt voorkomen door de aanpassing in de DR5000 centrale en nieuwe voedingen voor de DR5000 en de booster DR5033.


update: 22-11-2021

Bovenaanzicht van de indeling van de besturing in het ladeblok. In de lade is nog ruimte voor 2 boosters met diodeschakeling en de bijbehorende adapters. Veel meer hoeft er niet in te passen want alle schakeldecoders en terugmeldmodules zijn decentraal op de baan geplaatst.

 

Tegelijk heb ik een nieuwe voeding aangeschaft: MeanWell 105W, 7A, 15V. De voeding is ingesteld op 13,5V.

In het ladeblok heb ik nog een uittrekbaar tableau gemaakt voor toetsenbord en muis.

Voor het ladeblok heb ik volledig uitschuifbare geleiders gebruikt van 500mm lengte. Ze kunnen worden belast tot 45kg.

Het geheel is opgehangen aan aluminium hoekprofielen van 40x40x3mm.


update: 02-11-2021

De nieuwe kast voor de besturing is onder de modelbaan bevestigd. De bedrading moet nog worden gefatsoeneerd.

 

Tevens de Bèta versie van Digikeijs geïnstalleerd om het bestaande probleem met de bezetmelding op te lossen. Maar helaas blijft het bezetmeldingsprobleem bestaan. 


update: 30-10-2021

De bestaande kast voor de besturing wordt vervangen door een volledig uittrekbare lade onder baan.


update: 25-10-2021

Nadat Digikeijs een mogelijke oplossing had bedacht heb ik dat getest. Helaas was daarmee het probleem niet verholpen.

Vandaag een nieuw bericht van Digikeijs met nu hopelijk wel de oplossing.


update: 28-09-2021

! Vandaag, na het plaatsen van onderstaande update, heb ik bericht ontvangen van Digikeijs dat men het probleem heeft kunnen nabootsen. Dat is in elk geval een eerste stap richting oplossing !


update: 28-09-2021

Problemen met de besturing van de modelbaan met Digikeijs DR5000 icm DR4088LN-cs terugmeldmodule.

 

Zoals ik beschreef op deze pagina is mijn keuze gevallen op de Loconet terugmeldmodule van Digikeijs vanwege de veronderstelde verminderde storingsgevoeligheid. Ik ga nog steeds uit van de kwaliteiten van het Loconet. Maar naarmate de bouw van De Geuldalbaan vorderde en het aantal DR4088LN modules toenam, is er een storende en terugkerende fout opgetreden in de terugmelding.

 

Theoretisch kunnen volgens opgave van Digikeijs 128 modules worden gekoppeld. Praktisch treedt op de baan vanaf 5 modules regelmatig een fout op. Bij het opstarten van de besturing van de modelbaan blijkt dat af en toe (maar wel regelmatig) een loc niet door het systeem wordt gezien.

 

Zodra de loc het volgende blok binnenrijdt wordt hij weer gedetecteerd. Het betreft geen spookmelding. Over het probleem heb ik sinds januari 2020 met Digikeijs gecommuniceerd. De fout is niet terug te voeren op fouten in de bedrading (of te kleine diameter) of defecte Loconet kabels. Evenmin komt de fout voort uit vervuilde rails of wielen, en de afgelezen stroom van de DR5000 centrale is goed. Digikeijs was zo vriendelijk om een eigen testcentrale ter beschikking te stellen, maar ook met deze centrale treedt de fout regelmatig op. 

 

Een laatste analyse heeft uitgewezen dat het probleem optreedt zodra er 5 modules DR4088LN in de keten zijn opgenomen. Daarbij maakt het niet uit in welke volgorde ze zijn geschakeld. En daarbij ontstaat het probleem zelfs als module nummer 5 uitsluitend is aangesloten met de Loconet kabel (dus zonder voeding en zonder detectiebedrading).

 

Nadat ik een aantal maanden niets meer heb vernomen, heb ik in week 37 weer navraag bij Digikeijs gedaan. Helaas heb ik tot op dit moment nog geen oplossing van Digikeijs mogen ontvangen. Op meerdere fora worden soortgelijke problemen door gebruikers vermeld. De vraag is nu of ik de juiste keuze heb gemaakt met Digikeijs?


update: 22-06-2021


update: 12-06-2021


update: 05-06-2021


update: 25-05-2021


update: 19-05-2021


update: 15-05-2021


update: 14-05-2021


update: 08-05-2021

Begonnen met de aansluiting van Mein Gleis code 75 op de bestaande Rocoline code 83 rails.

 

De verdekte flexibele rails van Rocoline komt vanuit een bocht bij (V) (zie sporenplan) bij Oud-Valkenburg te voorschijn. Het uiteinde van de flexibele rails wil in principe spanningsvrij 'rechtdoor'.

 

Om ervoor te zorgen dat er geen knik in de sporen gaat ontstaan, is een stukje spoorstaaf van de flexrails (met radius=R5) vervangen door een stukje spoorstaaf van een vaste R5 bocht. De verlijmde bielzen van de flex zijn hierbij blijven liggen. 

Vervolgens heb ik de code 75 spoorstaaf van Mein Gleis door de bielzenmat van de Rocoline rails geschoven.

 

 

Door middel van 2 houtjes worden de  spoorstaven precies tegen elkaar gepositioneerd. De spoorstaaf van Rocoline wordt daarbij iets naar beneden gedrukt.

 

Daarna worden de spoorstaven aan elkaar gesoldeerd.

Na het solderen wordt de Code 75 spoorstaaf van Weinert aan de buitenzijde op de bielzenmat gelijmd.

Nadat de spoorstaaf vastzit wordt deze geslepen. Aan de binnenzijde worden de bevestigingspunten voor de spoorstaaf weggeslepen zodat de wielflenzen op het lagere code 75 profiel niet aanlopen.



update: 01-05-2021



update: 28-04-2021

De afgelopen dagen/weken bezig geweest met een probleem bij de terugmelding vanuit de D4088LN naar de DR5000 centrale. Om de een of andere reden worden bij het opstarten niet alle aanwezige locs zichtbaar in de terugmeldmonitor op het scherm. Dit terwijl de wielen van de locs en de rails schoon zijn. Bovendien geeft de rode knipperled op de DR4088LN wel aan dat een blok bezet is. Zodra de loc het volgende blok binnenrijdt wordt hij wel zichtbaar.

 

Na overleg met Digikeijs zijn een aantal instellingen aangepast, maar het probleem blijft bestaan. Omdat ik uitsluitend Loconet terugmelders gebruik dient S88 op 0 gesteld te worden, was ik vergeten. Toch blijkt dat niet dé oplossing te zijn.


update: 21-04-2021



update: 25-03-2021


update: 14-03-2021


update: 13-03-2021

foto verwijderd


update: 09-03-2021


update: 06-03-2021

toelichting verwijderd


update: 02-03-2021


update: 28-02-2021


update: 26-02-2021


update: 18-02-2021


update: 11-02-2021


update: 10-02-2021


update: 09-02-2021


update: 27-01-2021


update: 19-01-2021


update: 15-01-2021


update: 10-01-2021


update: 30-12-2020


update: 23-12-2020


update: 16-12-2020


update: 15-12-2020


update: 10-12-2020


update: 07-12-2020


update: 05-12-2020

De pagina Drie Beeldjes & Geulbrug wordt voorbereid.


update: 04-12-2020


update: 28-11-2020


update: 23-11-2020


update: 20-11-2020