modelbaan NIEUWS

nieuw-op-de-modelbaan

Het laatste nieuws over de bouw van modelbaan De Geuldalbaan. Nieuws over werkzaamheden aan de modeltreinbaan en andere actuele items die betrekking hebben op mijn modelspoorbaan worden eerst hier voorgesteld.

nieuws over de bouw van mijn modelbaan


update: 20-06-2024

Afgelopen dagen heb ik een aantal werkjes aangegrepen die al langer lagen te wachten.

 

Vele tijdelijke schroefjes zijn verwijderd waarbij de rails met lijm is bevestigd.

 

Langs een deel van de zichtbare rails is het rubbergranulaat bijgesneden zodat dit gereed is om het grind (in de toekomst) te strooien.

 

Een aantal wagens zijn weer voorzien van profikoppeling en de wielafstanden zijn gecorrigeerd.

 

Een aantal wissels in het schaduwstation zijn voorzien van MP4 wisselmotoren. De YD8116 is niet bedoeld voor elektromagnetische wisselbedieningen. Daar is de YD8008 voor gemaakt. Maar op die manier zou ik te veel schakeldecoders gaan gebruiken. Dus wordt alles omgezet naar MP4, waarbij ook een aantal DR4018 gaan vrijkomen (deze gebruikte ik voor een deel van de elektromagnetische bedieningen).


update: 13-06-2024

Om de polariteit van de puntstukken van de kruising te schakelen heb ik een printje gemaakt met een bistabiel relais.

 

Het tweede relais dient om een controle LED te schakelen.

polariteit-kruising

update: 09-06-2024

Tegelijk met het aansluiten van het Weinert wissel op de nieuwe schakeldecoder heb ik een elektromagnetische Roco aandrijving in het verdekte gedeelte vervangen door een MP4.

 

Alleen, er is geen plek voor de motor nabij het wissel achterin.

Om de afstand tussen wissel en motor te overbruggen heb ik dit kunstwerk van verenstaal gemaakt. Het messing busje zorgt ervoor dat het staal op de juiste plek blijft zitten.

Onder de rails ziet het zo uit.


update: 08-06-2024

Deze week ben ik in het bezit gekomen van een NS 3756 met twee NS rijtuigen. De loc moet nog een smeerbeurt krijgen, vandaar dat ik slechts een klein stukje heb gereden.

 

De modellen zien er prachtig uit op de baan.


update: 01-06-2024

En het laatste stukje. De aansluiting op het dubbelspoor naar de helix.

 

De rails moet nog worden gelijmd, gezaagd, en bedrading nog worden aangesloten.

De overgang van de spoorstaven van Weinert Mein Gleis naar Rocoline heb ik als volgt gemaakt.

 

Links de standaard rails van Mein Gleis, en rechts de standaard R5 bocht van Rocoline.

 

De Weinert rails heb ik op de bekende manier gebogen totdat de rails een radius heeft gelijk aan de R5 bocht van Roco.

 

Dan een stukje van een R5 bocht afzagen en de spoorstaven verwijderen. En vervolgens de spoorstaven van Mein Gleis in de Roco bocht schuiven.

 

Het hoogteverschil is gecompenseerd met een strookje onder het stukje R5 bocht met de Weinert spoorstaven.

 

Tot slot moeten aan de binnenzijde nog de Roco schroefkopjes verwijderd worden (op de foto nog niet gebeurt).


update: 26-05-2024

Nu spoor 4 is gelegd maak ik ook maar meteen de spooraansluiting van de mergelgroeve Kroongroeven.


update: 23-05-2024

Spoor 4 is bevestigd.

(Bijna) de gehele lengte van het emplacement, en de achterliggende mergelgroeve voor de kalkbranderij.


update: 19-05-2024

Eerst nog maar een paar kabelgoten en verdelers voor de bedrading op de modelbaan bevestigd.

Vervolgens de MP4 wisselmotor voor het eerste wissel gemonteerd. De wisselmotor is met dubbelzijdige tape bevestigd op een pak rubber.

En dan heb ik toch maar eens provisorisch spoor 4 gelegd. Met kartonnen stroken ligt de rails parallel aan spoor 3.

Omdat ik nog niet alle bedrading kan afmonteren heb ik het kleine stukje rails tussen het eerste wissel en de kruising gemaakt.

 

Het stukje rails is maar 6,5 cm lang. Toch was het bijna een halve dag werk om het passend te maken.

-de radius van het afbuigende spoor (2180mm) van het wissel moest doorlopen, dus van tevoren is het stukje rails gebogen met de juiste radius

-bovendien moest het stukje weer op schroefkopjes worden gesoldeerd bij de segmentenovergang

-de afstand van de dwarsliggers moet kloppen

-en de voedingsdraden moeten niet-zichtbaar aangesloten worden.

weinert-wissels-op-module-overgang-4

Dit is het verloop van de sporen vanaf de rechterkant van Schin op Geul gefotografeerd.


update: 12-05-2024

De aansluiting vanuit het eerste wissel naar de railspiraal is een feit.

 

Zodra de bedrading voor de railstukken aangesloten is, kan er eindelijk een 'rondje' worden gereden! En dat na 5 jaar bouwen.

Er moeten nog twee sporen worden gelegd aan de zijde van de kalkbranderij. Dat is dus Sog richting Heerlen.

Een overzicht van de modelbaan.


update: 11-05-2024

Omdat de wielafstand voor de Weinert kruising zo nauw luistert, heb ik bij Fohrmann Werkzeuge een gereedschapje gekocht om de afstand tussen de wielen in te stellen.

 

Dus alle wielen van de wagens meten en indien nodig opnieuw afstellen.


update: 07-05-2024

Per toeval ben ik een nog onbekende foto tegengekomen waarop de oude halte van Schin op Geul staat afgebeeld.

 

Het rechter gedeelte van de woning is de voormalige abri.


update: 04-05-2024

Aan de linkerzijde van Sog zijn alle wisselmotoren aangesloten.

 

Aan de rechterkant worden twee wissels en een kruising gelegd.

Het eerste wissel komt net op de segmentenovergang te liggen. Een andere mogelijkheid was er niet.

 

Op de andere module overgangen heb ik eerst rails gelegd, en nadat deze was bevestigd heb ik de spoorstaven doorgezaagd.

 

Dat werkt nu dus niet. Dan zouden er hele kleine stukjes spoorstaaf overblijven. 

Eerst is het wissel gelegd en zijn de spoorstaven van het wissel op maat gezaagd. Vervolgens is op het andere segment de doorlopende rails gezaagd en gesoldeerd op de schroefkopjes.


update: 03-05-2024

Het printje is in een behuizing geplaatst en aangesloten op de YD8116 schakeldecoder en de MP4 wisselmotoren.


update: 28-04-2024

Deze week ben ik begonnen met het plaatsen van de MP4 wisselmotoren.

 

De wisselmotoren worden niet direct onder de rails gemonteerd, maar een stukje lager op de plaat waar de bedrading ligt.

 

De wisselmotoren zijn geplaatst op rubbergranulaat (3 x 10mm). De MP4 en het rubber zijn met dubbelzijdig plakband bevestigd.

Eerdere wisselmotoren had ik onder de rails bevestigd. De steldraad bestond toen uit veerstaal van 0,5mm dikte.

 

Omdat de afstand tussen MP4 en de rails nu een stuk groter is, lukt het niet om de wissels om te leggen met een draad van 0,5mm. Over de grote afstand buigt deze teveel door.

 

Ik heb nu een draad van 1,0mm gebruikt. Om deze passend te maken voor het oogje van de stelstang van de wissels is het uiteinde afgevijld tot een dikte van 0,5mm.

 

Tevens is de maximale uitslag van de MP4 ingesteld op 9mm.


update: 21-04-2024

De wisselmotoren worden via een bistabiel relais aangestuurd door de YD8116.

 

De voedingsspanning voor de MP4 en MP5 kan nu  onafhankelijk van de baanvoeding worden ingesteld.

 

 

De eerste voedingsdraden van de wissels zijn op de verdelers gesoldeerd.


update: 13-04-2024

Het parallelle spoor ligt. Hier is ook een verkanting van maximaal 1mm aangebracht.

De segmenten-overgang tussen segment C en D wordt weer op dezelfde manier als voorheen uitgevoerd.

 

Eerst worden de spoorstaven op een schroefje gesoldeerd.

Daarna worden de dwarsliggers weer op de juiste maat gelegd, en verlijmd met secondelijm.

 

Om de spoorstaven te zagen gebruik ik een stukje plexiglas als geleider voor het Roco zaagje. Dat is bovendien gemakkelijk om te zien waar de schroeven tussen de dwarsliggers bevestigd kunnen worden.

Het plexiglas wordt vastgeschroefd zodat er geen beweging meer mogelijk is.

 

Jammer dat net nog de dwarsligger rechtsonder is geraakt. Deze eindigde dus net op het linker segment.

Het resultaat is een strakke en fijne zaagsnede precies op de overgang van de segmenten.


update: 11-04-2024

Nadat de rails gelegd is, heb ik de dwarsliggers aan de binnenzijde van de bocht op het rubber gelijmd.

 

Na het uitharden van de lijm is met een strookje kunststof van 1mm dikte de verkanting van de rails gemaakt.

Dan is de binnenbocht aan de beurt.

 

De radius van de buitenbocht is ca. 900mm, en deze loopt met een overgangsboog door tot het eerste wissel.


update: 08-04-2024

Om de MTB wisselmotoren aan te sturen, ga ik de YD8116 schakeldecoder gebruiken.

 

Deze heb ik ingesteld met de PC via USB kabel en de YD9100 module. Bij de YD8116 hoeft niet meer met CV's geprutst te worden. De benodigde instellingen worden grafisch mooi weergegeven.


update: 07-04-2024

De keuze voor de wisselaandrijving is gevallen op de wisselmotor MP5 / MP4 van MTB. De MP5  wisselmotoren heb ik al eerder gebruikt. MTB heeft een 'verbeterde' versie van de MP5 uitgebracht; de MP4.

De MP4 heeft een zelfde werking als de MP5. Ook hier zijn twee extra contacten op de wisselmotor aangebracht. Deze kunnen bijvoorbeeld voor de polarisatie van het wissel worden gebruikt.

 

Ze werken vanaf een DC spanning van 9V, aldus MTB. Dat klopt ook wel. Maar als de motor belast wordt is eerder 10V nodig anders bereikt de wisselmotor (op mijn baan) niet de eindstand, waardoor de contacten niet schakelen.

Wat is het verschil tussen de MP5 en de MP4 van MTB?

 

- de MP4 lijkt iets goedkoper te zijn

- ander afmetingen, maar niet perse kleiner. Het hangt af van de plek van montage of de MP5 of de MP4 geschikter is.

- bedrading op de connector


update: 06-04-2024

In afwachting van een aantal materialen voor de modelbaan ben ik begonnen met de verbinding van de sporen aan de linkerzijde van Schin op Geul.


update: 30-03-2024

Eerst de juiste plek bepalen waar straks het verenstaal de wisseltongen moet omleggen. 

Voorbereiding voor de bedrading voor de wissels en de voeding van alle overige railstukken.

 

Voorlopig ga ik nog even uit van een aandrijving met MP5 wisselmotoren.

Dit Fleischmann setje (521209) van 3 kolenwagens stond op eBay.  Het was nog nieuw in de verpakking, schijnbaar. Volgende week zou het binnenkomen.


update: 27-03-2024

Aan de linkerkant liggen de wissels en de kruising op hun plek. De kruising moet ik weer weghalen om het mechanisme in te bouwen.

Helaas blijkt het mechanisme niet naar behoren te werken. De pennen dienen per paar (diagonaal) omhoog te komen via een schuivende beweging aan de onderzijde. Dat werkt niet vlekkeloos. Dat moet ik aan Weinert voorleggen.


update: 24-03-2024

De zoektocht naar geschikt rijdend materieel blijkt een moeilijke. Zeker als ik kijk naar het aanbod van tractie materieel.

 

Artitec heeft in het verleden een reeks stoomlocs uitgebracht. Maar daar zijn ze mee gestopt. Ik ben toch al geen fan van de kwaliteit van Artitec, maar de prijzen die tegenwoordig gevraagd worden voor een dergelijk tweedehands model vallen niet binnen mijn budget.

 

Een en ander heeft er toe geleid dat ik één van mijn doelstellingen voor de GDB heb bijgesteld. Ik ging eerst uit van de periode tussen 1920 en 1940. Dat heb ik opgerekt tot periode IIIa, dus tot 1949. Dit jaartal is gekozen omdat er tot 1949 géén bovenleiding was op het traject Oud-Valkenburg – Schin op Geul, en aan dat uitgangspunt wil ik vasthouden.

 

Deze kleine aanpassing biedt een aantal extra mogelijkheden voor het te gebruiken rijdende materieel. Vanaf 1944 vlak na de oorlog kunnen nu ook een aantal Duitse DRG locs worden ingezet. In het boek ‘Nederlandse stoomlocomotieven’ van Waldorp et al. wordt uitvoerig beschreven welke Duitse locomotieven in de jaren na de oorlog in Nederland reden.

 

Dan hebben we het over locs van de Deutsche Reichsbahn uit de series BR30, BR17, BR55, BR56, BR57, BR50, BR74 BR86, BR91, BR92 en BR94. Van deze series zijn er vele uitvoeringen welke door verschillende fabrikanten op de markt zijn gebracht. Het is dus zaak om een model te vinden passend bij een loc die werkelijk heeft gereden in Nederland.

Een eerste kandidaat is de voormalige BR 86 520. Deze loc werd omgenummerd naar NS 6401. In het Utrechts Archief treffen we deze foto aan.

 

De NS 6401 was een ÜK uitvoering. De Übergangskriegslokomotiven waren vereenvoudigd om de productiesnelheid op te voeren. Ze hadden geen tweede raam en over het algemeen schijfwielen op de loopassen. Deze loc had echter geen schijfwielen.

 

Uit deze lijst blijkt dat er nogal een aantal modellen zijn gemaakt in h0 van een BR86. Blijkens de lijst heeft Fleischmann zelfs 21 keer een model van een BR86 uitgebracht.

Deze gebruikte loc (digitaal voorbereid) heb ik gekocht: BR86 van de DR (DDR) uitgebracht onder artikelnummer 4087 van Fleischmann.

 

Het uiterlijk voldoet (voor mij) grotendeels aan het gezochte origineel. Deze uitvoering heeft uitsluitend spaakwielen, 4 dommen, een verhoogde kolenbak, een dakopbouw en 2 lantaarns aan de voor- en achterzijde.

 

Niet correct zijn de ramen, en uiteraard de opschriften. Daar moet tzt iets mee worden gedaan. Verder bleek dat het huis los zit op het chassis, omdat de vorige eigenaar de schroef te hard heeft aangedraaid waardoor een kunststof bus gescheurd is. 


update: 23-03-2024

Zo nu en dan gaat er toch nog iets mis. Bij het gebruik van de raillassen blijkt dat ik er één verkeerd om geplaatst heb.

 

Aan de binnenzijde van de spoorstaaf mag geen kop van de bout zitten. Althans bij gebruik van NEM wielen. In het groen zit de las goed, in het rood dus fout.


update: 20-03-2024

De eerste wissels liggen op hun plek. Tijdelijk zijn ze met schroefjes vastgezet.

Het is een gepriegel om de raillassen van Weinert te plaatsen. Op rechte stukken zijn ze bruikbaar, maar in bochten niet.

 

Bij de aansluitingen aan de stompe zijde van de wissels moeten dwarsliggers worden ingekort.


update: 19-03-2024

De voedingsdraden van beide wissels zijn gesoldeerd, en de afdekkapjes voor de wisselaandrijving zijn bevestigd.

 

Het aansluiten van Mein Gleis wissels is hier beschreven.


update: 18-03-2024

Vandaag ben ik begonnen met het emplacement van Schin op Geul.

 

Eerst worden twee Weinert wissels ingekort. De wissels komen met de wisseltongen naar elkaar toe te liggen. Dus even opletten met de nieuwe lengte van de wissels ivm. de afstand van de dwarsliggers.

De wissels en kruisingen van Mein Gleis zijn flexibel. Ze moeten dus langs een (stalen) lat recht gelegd worden.

 

Hier wordt alleen de lengte gecontroleerd.


update: 13-03-2024

Aansluitschema van Weinert Mein Gleis kruisingen.

 

Vanwege de afmeting van het puntstuk (43mm) is het geen optie om de puntstukken niet aan te sluiten.


update: 12-03-2024

Vandaag de kruisingen van Weinert Mein Gleis ontvangen. Bij de kruisingen is een servo bijgesloten die onder de baan gemonteerd dient te worden.

 

Door de kleine hoek van 6,3º (1:9) ontstaat er in de puntstukken ruimte waardoor een wiel zou kunnen 'wegzakken'. De servo tilt als het ware een pinnetje op dat de ruimte uitvult. Dit systeem werd al langer toegepast bij de DKW.

De kruising is 470mm lang. Ter vergelijking de gesloten wagen van Artitec.


update: 10-03-2024

Een paar nieuwe (tweedehands als nieuw) kolenwagens aangeschaft. Het zijn Fleischmann wagens die ik als GLY en GTM wagens wil inzetten.

 

Ze hebben nog de Duitse kleur, maar zijn wel voorzien van de juiste korfbuffers. De spaakwielen van de GLY wagens moeten worden vervangen door schijfwielen.

De booster van YaMoRC YD7403 is eindelijk binnengekomen. Meteen aangesloten met een bijpassende voeding van YaMoRC.

 

Aan de rechterkant de diodeschakeling voor de niet-gedetecteerde railstukken op deze voeding. 


update: 28-02-2024

De keermuren aan weerszijden van de tunnel worden gemaakt. Eerst wordt de basis uit karton gemaakt.

 

Dan wordt de print met bakstenen getekend, gesneden en gevouwen.

 

Vervolgens wordt het papier op het karton geplakt.

De tunnel op de modelbaan.

Met dit concept van de tunnel kunnen de taluds die straks worden gemaakt gecontroleerd worden.

 

De rode lijn geeft de richting aan van de weg door de tunnel onder de spoorlijn.


update: 25-02-2024

Op zoek naar rijdend materieel tijdperk II kwam ik bij Artitec uit. Ik heb een goederenwagen en een bagagerijtuig besteld. Artikelnummers Artitec 20.216.01 en Artitec 20.241.07.

 

 

Op het h0modelspoor forum heb ik een aantal foto's geplaatst. Mijn conclusie: man man man ...

 

Zo'n slechte afwerking is bij mijn 30 jaar oude Fleischmannen echt niet te zien!


update: 24-02-2024

Nog een bouwwerkje. De tunnel onder de spoorlijn bij Schin op Geul en Walem.

 

Zoals ik al heb aangegeven op deze pagina kan alleen de voorkant van de tunnel worden gemaakt.

 

Eerst heb ik terplekke weer alles ingemeten. De breedte van de doorgang is 4,0 m en de lengte van de doorgang is 38,40 m.

 

Van de totale lengte kan ik in h0 iets meer dan de helft (25 cm) bouwen. De achterkant zal ergens in de baan eindigen.

 

Een proef model maak ik van karton.

De tunnel komt nog 9mm hoger te staan op een deel dat uit de modelbaan genomen kan worden.


update: 10-02-2024

Het verband van het metselwerk van de keermuren was wel een puzzel. Maar het ziet er goed uit.

Ik heb niet alle bakstenen geprint en geplakt. Dat zou veel te druk worden, en bovendien voegt het weinig toe voor dit concept model.

Zo ziet het voorlopig op de baan uit. Te zijner tijd kunnen de taluds en de weg worden gemaakt.

Met een beetje landschap er om heen zal het wel goedkomen.


update: 09-02-2024

Volgend project. De duiker aan de Graafstraat in Schin op Geul.

De bedoeling is om het geheel straks onder de rails te schuiven op de plek waar ik een jaar geleden een uitsparing gebouwd heb.

De basis is weer van 1mm dik karton. Daarop worden een paar prints geplakt.

De bestraatte vloer loopt af naar de voorkant. 


update: 31-01-2024

Van de eerste stopplaats van Schin op Geul heb ik een kartonnen modelletje gemaakt.


update: 29-01-2024

Een volgend gebouwtje dat op de modelbaan thuis hoort is de oude abri (halteplaats) van Schin op geul. Het houten 'stations'-gebouw zal uiteindelijk dienst doen als kleedruimte.

 

Van de stopplaats is deze tekening te vinden bij Het Utrechts Archief:

Van de halte langs de spoorlijn heb ik geen foto's kunnen vinden. Maar er bestaat een ansichtkaart van het huis van Caubo (later pension 'De Waterval') waarop het gebouwtje is te zien. Bekend is dat Caubo de houten halte heeft gekocht van de spoorwegen, en dat het gebouwtje uiteindelijk bij het zwembad werd geplaatst. In een eerder stadium (op deze foto) werd het dus klaarblijkelijk als tuinhuis gebruikt.

De schuifdeuren zijn niet aan de buitenzijde (zoals in het ontwerp van HUA) maar aan de binnenzijde  aangebracht. De oppervlakte van de abri is ongeveer 2 x 6 meter.


update: 27-01-2024

Uit de inventaris van Kroongroeven blijkt dat er op het terrein een directiekeet en houten bergplaatsen waren.

Twee bergplaatsen en de directiekeet heb ik weer van karton gemaakt.


update: 20-01-2024

Deze week had ik zin om weer iets te knutselen. Ik heb een concept model gemaakt van pension 'De Waterval'. Het ontwerp had ik al een hele tijd geleden gemaakt op basis van oude ansichtkaarten.

 

Het model laat het gebouw zien zoals het er uitzag begin/midden vorige eeuw.

Het gebouw is gemaakt van karton. De onderdelen zijn uitgesneden met een mesje op basis van het bovenstaande ontwerp. 

 

Het gebouw staat hier nog op een vlakke ondergrond. Het pension is in werkelijkheid tegen een helling gebouwd langs de spoorlijn. Aan de achterzijde is de kelderverdieping zichtbaar.

 

Voor het gemak heb ik de schoorstenen en dakkapellen weggelaten. Dat maakt voor het concept niets uit. Op basis van dit model kan ik het landschap bouwen.


update: 07-01-2024

Langzaam heb ik de draad weer opgepakt. Voor de besturing van de modelbaan heb ik TrainController 10 Silver aangeschaft.

 

Dat stond al lang op de wachtlijst. Het baanplan met adressen van wissels en bezetmelders (voor zover als deze gereed zijn op de baan) is ingevoerd.

 

Bij TC10 is nog een heleboel te ontdekken en te leren. 

De video's van Ruud zijn een grote hulp hierbij. (https://www.youtube.com/watch?v=m5C0Ba0wbpY&t=2s)


update: 10-12-2023

De YD7001 is in de lade geïnstalleerd. 


update: 09-12-2023

Alle LocoNet kabels tussen de terugmeldmodules heb ik vervangen. De vorige kabels hadden CCA kernen. De nieuwe kabels hebben een kern van koper, en deze is bovendien iets dikker (AWG 26).


update: 04-12-2023

Bij het aansluiten van de YD6016 passen de voedingsdraden van 1,5mm² met een adereindhuls in de klemmen. De klemmen zijn bestemd voor 0,75mm². De YaMoRC module past uiteraard precies op de plek waar voorheen DK module zat.

De LN en de ES modules zijn met patchkabels verbonden. Hiervoor gebruik ik een Cat-5e UTP-kabel met koperen kern (dus geen CCA) en AWG 26. Een kabel zonder afscherming dus, want een afscherming van een STP-kabel zou  in dit geval nergens aan vastzitten.


update: 03-12-2023

De LN  en de ES modules zijn geüpdatet en de adressen zijn geconfigureerd. Omdat het systeem opnieuw wordt aangelegd is de gehele adressering van de bezetmelders aangepast. Instellen van de adressen van LN en ES gaat makkelijk en snel via de PC. 

Op de modelbaan zitten de modules niet direct naast elkaar via een YD6901ES-LINK. Dat komt door de bestaande bedrading op basis van de DK modules. De modules zijn van een opschrift voorzien zodat meteen duidelijk is wat het is en hoe het zit.

 

TB022 = Terugmeldmodule 022 op segment B, geschakeld achter terugmeldmodule TB02

 

TB02 > B1(201)-B8(208) , C9(209)-C16(216)

= Terugmeldmodule 02 op segment B

= booster B voedt aansluiting (1 - 8), geadresseerd op (201 - 208)

= booster C voedt aansluiting (9 - 16), geadresseerd op (209 - 216)


update: 02-12-2023

Ruim een jaar geleden heb ik alle DK bezetmeldmodules, booster en centrale geretourneerd. Nu is het tijd om de besturing verder op te zetten met YaMoRC.

 

Bezetmeldmodules YD6016LN-cs had ik al. De opzet met Loconet blijft gehandhaafd, maar toch in iets aangepaste vorm. Elk segment krijgt zijn eigen Loconet Terugmeldmodule. Als er meer dan 16 terugmelders nodig zijn per segment, dan wordt aan de YD6016LN module een YD6016ES module gekoppeld.

 

De YaMoRC bezetmelders worden aan de YD7001 aangesloten. De YaMoRC YD7001 is een upgrade (door Karst) van de DR5000.

 

Volgens Karst Drenth zou de nieuwe booster YD7403 in de eerste of tweede week van december in de winkels kunnen liggen. Dat zou fijn zijn want daar wacht ik al langere tijd op.


update: 24-11-2023

De afgelopen twee weken heb ik de modelbaan schoongemaakt. Alle stof en andere troep van het bouwen aan het landschap is verwijderd.

 

Een mooie gelegenheid om een paar overzichtsfoto's te maken, met en zonder de landschapsbakken.


update: 11-11-2023

De laatste stukjes worden gedicht met XPS. Waar straks het veldspoor op de modelspoorbaan loopt is de 'grond geëgaliseerd'. Nogmaals getest of de bak van het landschap in en uit de baan kan.

Als het XPS is bewerkt, is het tijd om dit stuk landschap op de modelspoorbaan te schilderen. Dat gebeurt weer met de twee bekende grondkleuren

Met een klein kwastje worden eerst de randen langs het gips geschilderd. Daarna wordt de rest van de scenery met een grote kwast en voldoende verf geschilderd.

De verf is nog nat, maar er is alweer een stukje gemaakt op de modelspoorbaan.


update: 29-10-2023

De laatste aanpassingen aan het XPS op dit stukje modelbaan. 

Door met een stift het verloop van het landschap te accentueren wordt inzichtelijker hoe de modelbaan eruit kan gaan zien.

Als eerste wordt het modelgips met een spatel opgebracht. Direct daarna worden de horizonten met een mes in het zachte gips gesneden.

 

Omdat het gips snel begint uit te harden lukt het snijden niet meer als te lang wordt gewacht.

Vervolgens wordt met een mesje de structuur van de rotsen uitgekrast.

Af en toe met een zachte borstel of kwast het gips wegvegen.

Omdat je niet exact dezelfde bewegingen met het mesje blijft maken, bewerk ik het gips gelijkmatig. Dus niet links beginnen en dan naar rechts werken (of omgekeerd).

Na een paar uurtjes begint het ergens op te lijken.

Het resultaat van de gipsrotsen op de baan ...

Nog een foto in natuurlijk ochtendlicht.


update: 23-10-2023

Het meeste XPS zit op zijn plek. De schroefjes worden verwijderd.

 

Het rubber voor de sporen wordt op de juiste breedte gesneden, en de ruimte wordt opgevuld met XPS.

 

De bovenkant wordt bijgesneden.

Het XPS langs het rubber is op de juiste hoogte gebracht.

Aan de voorzijde wordt de vorm bijgesneden.

Op segment-B van de modelbaan moet de helling nog iets doorlopen. Daar wordt een stuk XPS gelijmd, en met gewichten tijdelijk op positie gehouden.

Als de PUR-lijm is gehard wordt het XPS samen met het multiplex geschaafd.

Als alles is opgeruimd is dit het nieuwe stukje rotswand op de modelbaan dat bijna gereed is.

 

Bovenop moet nog het tracé voor het veldspoor worden gemaakt. En de detaillering met XPS moet nog worden uitgewerkt.


update: 16-10-2023

Het bakje is gereed. Nog even passen of de bak uit en in de treinbaan kan.

Alles past, en dan het volgende stuk landschap met schuim worden gemaakt.

De bak wordt gevuld met XPS. Dat is het begin van het laatste stukje landschap van deze mergelgroeve op de modelbaan.

Met dit gereedschap worden de stukken XPS precies op maat gemaakt.

De ruimte achter de (toekomstige) sporen wordt opgevuld.

Dunne stukken XPS die tegen het multiplex worden verlijmd worden tijdelijk met schroefjes op de plek gehouden.


update: 13-10-2023

De bouw van kalkbranderij Kroongroeven op de modelbaan (t/m update 23-08-2023) is samengevat op een nieuwe pagina:

https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-bouwverslag/modelbaan-landschap-sectie-5


update: 11-10-2023

Alle content over de bouw van de railspiraal op de modelbaan is samengevat op een nieuwe pagina:

https://www.geuldalbaan.nl/bouw-modelbaan/railspiraal-helix


update: 08-10-2023

Nu de positie van de boogbrug vastligt kan het laatste stuk van de mergelgroeve bij de kalkbranderij worden gebouwd.

Volgens de zelfde methode wordt een bakje voor het landschap gemaakt zodat de verdekte sporen op de treinbaan bereikbaar blijven.


update: 22-09-2023

Afgelopen weken heb ik de indeling van de pagina's gewijzigd. Landschapsbouw & Scenery is nu een zelfstandige pagina zonder subpagina's. 

 

Het bouwen van de landschappen en scenery van de secties van de modelbaan is ondergebracht bij modelbaan BOUWVERSLAG:  https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-bouwverslag

 

Teksten en foto's zijn enigszins aangepast.


update: 09-09-2023

In afwachting van de kruisingen van Weinert Mein Gleis ga ik het meest rechtse deel van de groeve bouwen. Dit deel grenst aan de betonnen boogbrug over de spoorlijn Schin op geul - Heerlen.

 

Van deze brug heb ik geen bouwtekeningen kunnen achterhalen. Ook modelbouwer Bert Senden kon mij vooralsnog niet verder helpen.

Ik heb een oude ansichtkaart waarop de brug in zijn geheel te zien is, zonder hogere begroeiing op de aangrenzende taluds.

Bij gebrek aan een tekening heb ik de brug zelf opgemeten. Inclusief de bruggenhoofden is de boogbrug ca. 58 meter lang, met een verval van ca. 3 meter. De betonnen boog heeft een overspanning van ca. 40 meter. In h0 zal de brug dus 668 mm lang worden.

 

De bouwwijze is nagenoeg gelijk aan de brug bij de Schaelsberg welke ik eerder heb gemaakt.

Van MDF heb ik een conceptmodel gemaakt om mee te passen op de modelbaan.

In tegenstelling tot de werkelijke brug kruist het model de spoorlijn niet haaks en draait de spoorlijn niet naar links maar naar rechts. Dit is een onvermijdelijk 'modelbaan-compromis'.


update: 28-08-2023

De bakken met het landschap zijn weer in de modelbaan geschoven.

 

De lijntjes die door de gaten in het sporenplan waren getekend zijn met elkaar verbonden. Nu staat het spoorplan exact op het rubber.


update: 27-08-2023

Nadat ook de tweede laag rubber is verlijmd wordt het tijd om het sporenplan van Schin op Geul uit te tekenen op de modelbaan.

 

Eerst zijn twee landschapsbakken (waaronder die van de kalkbranderij) uit de modelbaan geschoven. Vervolgens zijn op enkele plekken een paar planken gelegd ter ondersteuning van de print van het sporenplan. Het ontwerp van het emplacement is vanuit Anyrail geëxporteerd naar Coreldraw en daar verder bewerkt. Vervolgens heb ik het spoorplan op één vel papier laten printen. Het vel van 5 x 1 meter groot heb ik uitgelegd op de treinbaan. Met veel pas- en meetwerk.

Met gewichten is het spoorplan voorlopig vastgezet.

Het idee was om met wit carbonpapier het sporenplan over te tekenen op het zwarte rubber op de treinbaan.

 

Het resultaat: niets! De afdruk van het witte carbonpapier is niet of nauwelijks zichtbaar op het rubbergranulaat.

Nadat ik de grote print weer op de exacte positie had teruggelegd, heb ik overal gaten gesneden.

 

Vervolgens heb ik afplaktape over de gaten geplakt zodat het sporenplan overal vast op het rubber zat.

Daarna heb ik alle railverbindingen uitgesneden. Waar er bochten zijn in het traject heb ik ook stukjes uit die hartlijn gesneden.

 

Vervolgens heb ik met de stift al deze punten gemarkeerd.


update: 25-08-2023

Aan de rechterkant van de mergelgroeve draaien de sporen van Schin op Geul met een bocht naar rechts naar de railspiraal. Dat is geheel rechts op de modelbaan.

 

Hier moet ik nog een stukje rubbergranulaat leggen.

Op enkele plekken steken de draadeinden van de onderliggende railspiraal door het multiplex.

 

Doordat ik met 2 x 3mm rubber werk, draai ik de moeren zonder schijf voor een deel het hout in. Dat gaat makkelijk met het zachte populieren multiplex. In de eerste laag geluidsisolatie worden de moeren uitgesneden. De tweede laag kan er vervolgens gewoon overheen gelegd worden.













update: 25-06-2023

Vorig jaar heb ik bij Weichen Walter een kruising van 6,3 graden besteld omdat Weinert geen kruisingen van Mein Gleis in het assortiment had.

 

Ik heb daar verder niet meer naar omgekeken. Maar nu blijkt dat Weinert toch kruisingen met een viertal kruisingshoeken gaat uitbrengen. De bestelling bij Walter Völklein heb ik geannuleerd. Dat heeft niets te maken met dat ik de kwaliteit van Walter in twijfel trek, maar zonder meer zal een kruising van Weinert beter passen bij het overige railmateriaal van Mein Gleis. 


update: 24-06-2023

Een deel van de verdekte rails boven de klimspiraal is gelegd (met Rocoline). Een deel van de bedrading voor de bezetmelders is ook aangesloten.


update: 18-06-2023

De dragers voor de rails zijn op de segmentenovergang op gelijke hoogte gebracht zodat er geen knikken gaan ontstaan.

Overbruggen van het verschil in dikte van de akoestische isolatie van de verdekte sporen (3mm) naar de zichtbare sporen (2x 3mm).

De verdekte sporen komende vanaf de achterkant stijgen, terwijl het zichtbare spoor aan de voorzijde daalt naar Sog. De aanloophellingen zijn met de draadeinden afgesteld.

 

De geluidsisolatie voor de rails is met contactlijm bevestigd.


update: 11-06-2023

Veel hobbytijd is er niet geweest deze week. Met een 1:1 tekening van de sporen zijn de in elkaar overlopende overgangsbogen van het spoor naar Sog uit één stuk gezaagd.

 

De boog ligt nog niet op de juiste positie en hoogte. 


update: 03-06-2023

De buitenste railspiraal op de treinbaan is nu aan het zicht onttrokken. Uit één plaat multiplex heb ik bijna het hele vlak kunnen afdekken.

 

Enerzijds is dit nodig voor de montage van de volgende sporen.

 

Anderzijds zorgt deze plaat voor de noodzakelijke stabiliteit in geval dit grote baansegment van 1,80 x 1,50 meter verplaatst zou moeten worden. Vanwege de klimspiralen was het niet mogelijk het segment kleiner te maken.

Bovenop de plaat op de railspiraal ben ik begonnen met het dragende deel voor de rails die naar station Schin op Geul loopt. Dit worden de hoogst geplaatste rails op de modelspoorbaan.

 

Voor een deel kunnen de doorlopende draadeinden van de onderliggende klimspiralen worden gebruikt.


update: 27-05-2023

Het laatste deel van de rotsen van de groeve op de baan bevindt zich op het segment met de railspiralen. Dus eerst moet hier een dragende constructie worden gemaakt boven de rails.

























update: 06-03-2023

Updates over de bouw van deze hoek van de modelbaan zijn samengevat op de nieuwe pagina https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-bouwverslag/modelbouw-landschap-sectie-4


update: 04-03-2023

De laatst toegevoegde landschapsbak is geschilderd in de grond kleur. Het idee van het verschuifbare landschap op de modelbaan ziet er zo uit:

landschap_modeltreinbaan_module-1

update: 26-02-2023

Een nieuwe pagina toegevoegd https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-bouwverslag/modelspoor-landschap-sectie-3

De modelbaan wordt nu verdeeld in een aantal secties vanwege de overzichtelijkheid.


update: 19-02-2023

Een filmpje gemaakt over hoe ik met modelgips de landwegen, veldwegen en paden op de modelbaan maak.




update: 16-02-2023

Een nieuwe pagina toegevoegd onder landschapsbouw & scenery: https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-bouwverslag/modelbaan-bouwwerken

Onder 'bouwwerken op de modelbaan' komen (uiteindelijk) alle modellen van gebouwen, bruggen, duikers, kalkovens etc. te staan die op de treinbaan worden geplaatst.


update: 13-02-2023

Er zijn enige aanpassingen in de website doorgevoerd.

Landschapsbouw & scenery is onder een eigen rubriek opgenomen: https://www.geuldalbaan.nl/landschapsbouw-scenery

Een groot aantal updates zijn samengevoegd op de nieuwe pagina: https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-bouwverslag/modelbaan-scenery-sectie-2









update: 21-01-2023

Vanochtend een interessante baan in wording gezien bij Jeroen in Sittard. Jeroen bouwt in schaal N het station van Sittard.



































update: 02-11-2022

Vandaag de eerste nieuwe terugmeldmodules YD6016LN-CS van YaMoRC ontvangen. Ze gaan de oude modules voor de bezetmelding vervangen.

 

Ideaal dat de nieuwe bezetmelders van Karst Drenth precies op de plek van de oude modules passen. Dus geen draden verslepen, gewoon vervangen.

 

Er is nu ook de YaMoRC-Wiki.


update: 30-10-2022

Alle gesoldeerde draden zijn vandaag gedocumenteerd in het bedradingsschema. Altijd handig om in geval van storing of eventuele aanpassing van de baan gericht te kunnen werken.


update: 28-10-2022


update: 27-10-2022


update: 26-10-2022

Vandaag een aantal nieuwe bezetmeldmodules van Karst Drenth (YaMoRC) besteld. De bezetmelding wordt met LocoNet opgezet, net zoals voorheen. Met de YD6016LN-CS van YaMoRC hoop ik dat de idiote terugmelder fouten (zie ook: probleem terugmelding) tot het verleden gaan behoren. Zal wel goedkomen 😉.

 

Ik hoop snel een vervangende centrale te kunnen gebruiken.


update: 25-10-2022


update: 22-10-2022


update: 15-10-2022


update: 14-10-2022


update: 13-10-2022


update: 12-10-2022


update: 11-10-2022


update: 10-10-2022


update: 09-10-2022


update: 18-09-2022

Het multiplex voor de sporen in het zichtbare gebied op segment-B kan ik pas leggen als de toegang tot de railspiraal op segment-A gereed is.

 

Op segment-A is de railspiraal die toegang geeft tot het schaduwstation al klaar. Daar tussen komt een tweede helix van anderhalve ronde die het zichtbare niveau verbind met niveau (-1).

 

De toegang tot de sporen van de tweede railspiraal op de modelbaan ligt op segment-B.




update: 14-09-2022

Navraag bij Weinert leert dat er waarschijnlijk geen kruisingen passend bij het Mein Gleis rails assortiment gaan komen.

... Danke für das Lob. Leider werden wir aber vermutlich keine passenden Kreuzungen herstellen. Die Werkzeugkosten müssten einfach auf zu wendige zu verkaufende Produkte umgelegt werden. Da wir seit vielen Jahren Peco vertreiben, können wir an Hand der verkauften Weichen bzw. DKWs die benötigten Kreuzungen berechnen. Das macht die Kreuzungen unbezahlbar.

 

Mit freundlichen Grüßen

Birgit Weinert

 

Hoewel ik deze mogelijkheid had meegenomen in mijn overwegingen valt het toch tegen. Het alternatief is om een kruising van 6,3 º - passend bij de 49-190-1:9 wissels van Weinert - te bouwen of te laten bouwen. Daarom heb ik contact opgenomen met Walter Völklein van Weichen-Walter en gevraagd naar de mogelijkheden, en die zegt het volgende:

 

Kreuzungen mit Winkel 1:9 müssen als Flachkreuzungen gebaut werden,
da sonst die Führung der NEM/RP25 Radsätz nicht mehr gewährleistet ist.

 

Het is dus schijnbaar niet mogelijk om de kruising welke ik nodig heb als 'gewone' kruising te bouwen. Althans niet op schaal h0. Probleem is dat de wielen over een te lange afstand geen geleiding zouden hebben bij de kruisstukken waardoor ontsporingen zouden kunnen optreden.

 

Een oplossing voor dit probleem is een zogenaamde 'Flachkreuzung' oftewel een kruising met tongen. (Op de website van Rixke ⌂ staat meer informatie over dergelijke kruisingen.) De keuze is dan: een kruising met echt houten dwarsliggers en metalen railstoelen etc. of een kruising gebouwd op dwarsliggers van printplaat waarbij de railstoelen van de Weinert flexrails op verlijmd worden. De actuele prijs voor een kruising met echt hout en gegoten railstoelen is €510,- voor gedeeltelijke zelfbouw, en €765,- voor een kant en klare kruising. Deze bedragen overstijgen echter mijn budget. 

 

Omdat er geen andere oplossing is voor het probleem met de kruising heb ik een bestelling bij Weichen-Walter geplaatst voor de versie met printplaat dwarsliggers die toch nog €255,- kost. Met 470mm lengte wordt het een aardig onderdeel van het spoor.  Levertijd is rond mei 2023. 


update: 03-09-2022

Deze week vernomen dat de verkoop van de YaMoRC terugmelders start tijdens OnTraXS.

 

Ik ben begonnen met het uittekenen en zagen van de multiplex dragers voor de sporen van segment-C.

Segment-C is het segment met de kleinste diepte van de modelspoorbaan met 193 x 80 cm.


update: 27-08-2022

Omdat ik nog geruime tijd niet zal kunnen rijden op de modelbaan heb ik besloten om verder te bouwen aan de segmenten A, B en C. Concreet betekent dat dat onder andere het emplacement van Schin op Geul en de tweede railspiraal gebouwd gaan worden.

 

Deze week is multiplex besteld. De prijs van het multiplex is werkelijk verdubbeld. Maar goed, zonder materiaal kan ik niet verder.

 

Verder heb ik railmateriaal van Weinert Mein Gleis besteld. Met 15 meter flexrails en 4 wissels kan ik weer even vooruit aan het voorste gedeelte van SoG. Helaas heeft Weinert nog steeds geen kruisingen van Mein Gleis. Voorlopig zal ik de eerste kruising weglaten. Hopelijk komen volgend jaar wel kruisingen in het Weinert assortiment, anders zal ik moeten uitwijken naar Weichen Walter. 


update: 26-08-2022

YaMoRC - door Karst Drenth

Na het debacle met DK heb ik besloten om de modelbaanbesturing opnieuw op te bouwen met YaMoRC. Ik heb nieuwe terugmeldmodules, boosters en centrale nodig. De terugmelders van YaMoRC zijn met dezelfde behuizing gefabriceerd als DK.

 

Voor de rest is alles anders aan deze nieuwe generatie besturingsmodules van Karst Drenth. Karst heeft afscheid genomen van DK en zet zelf een nieuw merk in de markt. Introductie van YaMoRC zal plaatsvinden tijdens OnTraXS 2022.

 

Karst Drenth in een eerder bericht:

"De YaMoRC terugmelders zijn volledig nieuw ontworpen en lijken in de verste verte ( intern) niet op de DK producten. Uiteraard heeft het "DK-probleem" daarbij dusdanig aandacht gekregen, dat het bij de YaMoRC producten niet voorkomt"

 

"Momenteel (juni 2022, TH) loopt de productie van de eerste batch modules ( in Duitsland, niet in China !! ) dat zullen zijn:
  - YD6016ES-CS ==> 16 voudige Stroomdetectie terugmelder voor de ES-Link bus ( ook s88n compatible ) --> Functioneel gelijk aan de DR4088-CS
  - YD6016LN-CS ==> 16 voudige Stroomdetectie terugmelder voor de LocoNet bus, uitbreidbaar met YD6016ES modules --> Functioneel gelijk aan de DR4088LN-CS
  - YD8008 => 8 voudige Spoelaandrijvings wisseldecoder met z.g. CDU (Capacitor Discharge Unit)
  - YD8116 => 16 uitgangen schakel- / sein decoder"

 

Het gaat mij dus om de YD6016LN-CS terugmeldmodules voor Loconet. Daarbij de nieuwe centrale en booster van YaMoRC. Echter, centrale en booster zullen pas leverbaar zijn in het 2e kwartaal van 2023. Van de terugmelders heb ik geen actuele verschijningsdatum.

 


update: 24-08-2022

Voor de afwisseling heb ik weer een deel van de modelspoorrails van het verdekte gedeelte van de modelbaan definitief bevestigd.

 

Daarvoor heb ik weer contactlijm gebruikt. Om en om worden de schroefjes die de rails op zijn plek houden verwijderd. Dan een klein beetje contactlijm onder de dwarsliggers smeren en een blokje hout met een gewicht op de rails leggen.

 

Deze methode van rails bevestigen staat beschreven op de pagina modelspoorrails in het verdekte gedeelte van de modelbaan





update: 10-08-2022

Ter voorbereiding op de bouw van het landschap op de modelbaan heb ik een aantal foto's gemaakt van de wandelweg langs de Geul tussen Valkenburg en Schin op Geul. Het bouwen in h0 model wordt nog wel een karwei.

Op de plek waar de bebouwde kom van Schin op Geul begint is het hoogteverschil tussen het wandelpad en de vlak ernaast gelegen rivier de Geul ongeveer 8 meter.

 

De spoorlijn ligt aan de linkerzijde van het bord op circa 45 meter afstand van de rivier. Het hoogteverschil met  de Geul is op deze plek ongeveer 23 meter. In h0 is dit hoogteverschil dus ruim 26 cm.




update: 04-08-2022

Degene die de afbeeldingen heeft bekeken zal hebben gezien dat er terugmeldmodules op mijn modelbaan ontbreken. Alle DR4088LN-cs terugmeldmodules zijn verwijderd. Ook is de booster en de centrale van Digikeijs verwijderd van de baan.

 

Dat besluit heb ik genomen na een eindeloos voortslepend proces van fouten door de Digikeijs terugmeldmodules. De tijd en moeite die ik heb gestoken in het oplossen van een fout met deze modules blijkt voor niets. Voor een volledig relaas over de DR4088LN-cs verwijs ik voorlopig naar mijn draadje op het h0modelspoor forum ⌂

 

De spullen zijn in goede orde door DK ontvangen. Nu nog wachten op restitutie van geld. De mores van Digikeijs in ogenschouw nemend zal ook dat een kwestie van lange adem zijn.










update: 18-07-2022


update: 17-07-2022


update: 16-07-2022


update: 15-07-2022


update: 14-07-2022


update: 07-07-2022

De pagina's van de website zijn verder geoptimaliseerd voor mobiel.


update: 26-06-2022

In dit filmpje https://youtu.be/ne-tGfxPXFk een overzicht van De Geuldalbaan. Deze film van de modelbaan is met een groothoeklens opgenomen en is niet geknipt.


update: 25-06-2022

Deze week een filmpje gemaakt van een testrit op mijn modelbaan. https://youtu.be/IeomKv7dYKU


update: 16-06-2022

Uitvoering van de schakeling voor de sluis van de keerlus.

 

Ook bij de sluis voor de keerlus worden alle railstukken gevoed. Omdat de polariteit van de sluis steeds gaat wisselen kan geen van beide voedingsdraden bij de overige 'rode draden' van de bezetmelders worden gelegd. Ik heb ze aan weerszijden langs het spoor bevestigd. De twee voedingsdraden worden geheel gescheiden van de rest naar de print gevoerd.

 

Meer over keerlussen op mijn modelbaan bij elektrisch/keerlus →


update: 08-06-2022

Voortgang van bespreking op datum: 25-04-2022.

In het enkelsporige blok B112 is een keerlusschakeling opgenomen. Omdat het enkelspoor in twee richtingen bereden wordt is deze uitgevoerd met 4 reedcontacten en een bistabiel relais.

Volgens dit schema is de schakeling opgebouwd. Reedcontacten M1 en M2 zorgen ervoor dat de polariteit van blok B gelijk wordt aan de polariteit van blok C. V1 en V2 zorgen ervoor dat de polariteit van blok B gelijk wordt aan de polariteit van blok A.

Dit is de bijbehorende print. Een tweede bistabiele relais zorgt voor een visuele controle door middel van 3 LED's. Blok A (B111) licht altijd geel op, en blok C (B113) licht altijd groen op. Afhankelijk van de polariteit licht de LED voor Blok B (B112) groen of geel op.



Vandaag heb ik mijn nieuwe Sparmax TC610Hn compressor ontvangen.


update: 20-05-2022



update: 12-05-2022

Pagina over de bevindingen met de MP5 wisselmotor van MTB toegevoegd: https://www.geuldalbaan.nl/elektrisch/mtb-mp5-wisselmotor


update: 11-05-2022

Vandaag de pagina https://www.geuldalbaan.nl/bouw-modelbaan/modelspoorrails geheel vernieuwd.


update: 06-05-2022


update: 25-04-2022

Omdat de werkzaamheden aan het gedeelte bij station Oud-Valkenburg en de kalkbranderij stil liggen, heb ik aan de andere zijde van de baan wat voorbereidend werk verricht aan een baanvak tussen het verdwijnpunt richting Wijlre bij station Schin op Geul (W) en een reeds gereed gedeelte richting schaduwstation (C). Vanaf (C) wordt het enkelspoor weer dubbelspoor. Voor het hele baanplan kijk hier: https://www.geuldalbaan.nl/ontwerp-modelbaan/sporenplan-geuldalbaan

 

Het multiplex voor het enkelspoor is gemonteerd, en het geluiddempend rubber is verlijmd. Binnen dit baanvak moet een keerlusschakeling worden opgenomen. De keerlusschakeling zal ik gaan maken met behulp van een bistabiel relais en een paar reedcontacten. Elke trein zal geheel binnen de sluis moeten passen. Met een lengte van ruim vier meter zal dat wel goedkomen.




update: 19-03-2022




update: 10-02-2022



update: 03-02-2022




update: 14-01-2022

Vandaag heb ik veldwerk verricht. Ik heb nog een aantal foto's gemaakt van de restanten van de kalkoven op de Schaelsberg. En voor zover als mogelijk heb ik nog wat metingen gedaan aan de basis van de kalkoven.


update: 10-01-2022

Vandaag op basis van aanwijzingen van Digikeijs weer een aantal testen doorgevoerd om de foutieve melding van de terugmeldmodules (DR4088LN-cs) op te lossen. Een verslag heb ik hier geplaatst.

Alle nieuwe producten zijn geïnstalleerd. Versie 1.6.2-beta heb ik geïnstalleerd.

Ik heb een aantal testritjes gemaakt, en dit zijn mijn bevindingen:

 

Mijn twee testlocs reageren op de Lokmaus; vooruit, achteruit, snelheid, verlichting. Dat is dus nog steeds goed, maar dat is dan ook het enige positieve dat ik kan melden. Voor het overige geraken we steeds verder weg van het oorspronkelijke probleem. In de ‘oude’ situatie was het probleem dat bij de opstart soms een vinkje ontbrak in de terugmeldmonitor. Nadat de loc in het volgende blok reed was alles in orde.

 

Zoals bekend had module-N3 (nieuwe module nummer 3) een defect aan het klemschroefblokje, en is vervangen door de volgende module ic. module-N4. Module-N4 is vervangen door module-N5 etc.

 

Ik maak bij deze testen gebruik van een lang stuk dubbelspoor. Zo kan ik de resultaten van het rechter en het linker spoor vergelijken. 1 Loc staat op het linker spoor en 1 Loc staat op het rechterspoor.

 

Testresultaat x:

 

Ik start alles op.

2 Locs staan op dubbelspoor op een blok van module-N5. Dat wordt correct weergegeven in de terugmeldmonitor.

Met de Lokmaus laat ik Loc1 rijden van module-N5, via blokken van module-N2 naar een blok van module-N1.

Zodra Loc1 een blok van module-N2 bereikt wordt dat op de terugmeldmonitor weergegeven als een adres van module-N1 !!!

Vervolgens rijdt Loc1 blokken van module-N1 binnen en worden deze blokken weergegeven als adressen van mod