van treinbaan tot Geuldalbaan


Geuldal bij Valkenburg - Zuid-Limburg. Noordelijke helling van het Geuldal tussen Valkenburg en Schin op Geul. Achtergrond Schaelsberg en de Däölkesberg of Daolkesberg waar de spoorlijn Maastricht-Aken doorheen loopt.

Geuldal in Zuid-Limburg. De noordelijke helling van het Geuldal tussen Valkenburg en Schin op Geul. Op de achtergrond de Schaelsberg en Däölkesberg (Daolkesberg)

Mijn eerste modelbaan - misschien beter te omschrijven als treinbaan - kreeg ik van mijn vader. De treinbaan bestond uit spaanplaat met daarop een eenvoudig railovaal en een landschap met een berg, een overweg, etc. De modeltreinen kwamen uit een Fleischmann startset.

 

In de jaren die volgden maakten mijn vader en ik samen steeds nieuwe treinbanen of modelbanen. Ze werden steeds mooier, en onvermijdelijk ook steeds groter. En zoals dat gaat bij het bouwen van modelbanen kwamen de banen nooit af. Steeds weer waren er nieuwe ideeën die ingepast werden in het vorige idee. Onvermijdelijk kwam dan ook weer het moment dat het geheel werd afgebroken.

 

De vorige modelbaan (Waldrück) naar Duits voorbeeld - gesitueerd in een denkbeeldig Duits middelgebergte - bestond uit een royaal landschap met daarin een station langs een enkelsporige lokale spoorlijn. Het landschap werd ook nog door een dubbelsporige regionale spoorlijn doorsneden. De nadruk van de modelbaan lag op het landschap en de diverse bouwwerken, met in dat landschap een spoorlijn. Misschien dat ik toen al werkte volgens het principe van modelbouwer Josef Brandl: eerst was er een landschap en pas later werd een spoorlijn aangelegd.

 

Zoals gezegd ben ik begonnen met een modeltrein startset van Fleischmann; een stoomlocomotief met een paar bijbehorende metalen wagens, een railovaal en een transformator. Omdat ik in Valkenburg woon werden nieuwe spullen voor de modelbaan destijds gekocht bij Treinenzaak Vleugels in Schin op Geul. Meestal ging ik te voet via de kortste route langs de Geul. Naar mijn mening een van de mooiste stukjes landschap in Nederland, en niet toevallig met alle ingrediënten die ik graag op een modelbaan zie. Een rivierdal, hellingen, bossen, gesteente formaties, weilanden en ..... een spoorlijn.

 

Jarenlang zat het idee in mijn hoofd om een modelbaan te bouwen waarin al deze elementen terug zouden komen. In 2017 ben ik begonnen met een en ander uit te werken. Uiteindelijk zou dat leiden tot de bouw van De Geuldalbaan.