modelspoorbaan actueel


Op deze pagina staat wat er actueel gebeurt bij de bouw van De Geuldalbaan. Alle frames van de modelbaan waren al gebouwd en geplaatst. In de afgelopen periode zijn de verticale en horizontale ondersteuningen van segment F en G gemaakt. De basis voor het landschap wordt nu gebouwd.

bouw van segment F en G van de modelspoorbaan


Het laatst toegevoegd:

datum: 02-03-2021

Voordat de volgende lagen XPS wordt aangebracht wordt de ruwe vorm van de helling in het landschap bijgewerkt. Dat voorkomt dat er steeds te grote stukken worden weggegooid als afval.

Voor het verlijmen van het XPS en EPS gebruik ik een PUR-pistool en purschuim dat wat minder expandeert.


datum: 28-02-2021

Constructie van de tweede bak voor het modelbaanlandschap.


datum: 26-02-2021

Ruwe vorm van het landschap bij station Oud-Valkenburg.

 

De witte lagen zijn EPS (piepschuim) en de blauwe lagen zijn XPS. Het XPS is steviger en fijner van structuur en daardoor beter geschikt voor de vormgeving van de scenery. Echter XPS is ongeveer drie keer zo duur als EPS. Vandaar dat alleen de toplaag is opgebouwd met geëxtrudeerd polystyreen.

De top van de helling is het hoogste punt van het landschap op de modelbaan. Dit punt ligt bij De Kluis.

 

In werkelijkheid ligt De Kluis op +138 meter nap. Op de modelbaan is dat 883mm boven 0-niveau. De hoogte op de modelbaan ten opzichte van de vloer is ongeveer 1,76 meter. 

 

Een overzicht van het modelbaanontwerp staat hier.


datum: 18-02-2021

Om transport in de toekomst mogelijk te maken, en om de bereikbaarheid van de niet-zichtbare sporen te garanderen, wordt een deel van het landschap op de modelbaan zodanig gemaakt dat het eenvoudig van de modelbaan verwijderd kan worden.

Het modelbaan landschap wordt opgebouwd met multiplex en EPS / XPS.


datum: 11-02-2021

Om te voorkomen dat de segmenten van de modelbaan onderling verlijmen wordt de folie-truuk toegepast. Eerst wordt het folie tussen de aangrenzende schotten aangebracht. Daarna worden de onderleggers verlijmd. De volgende dag kan het folie worden weggetrokken. 


datum: 10-02-2021

De eerste onderleggers voor het landschap op de modelbaan worden op de schotten verlijmd.

 

Op deze onderlegger komt een bak met het landschap. De bak kan dan als geheel van de modelbaan worden geschoven. Bovendien blijft op deze wijze de hoogte van het baansegment beperkt tot maximaal 75cm waardoor transport mogelijk blijft.


datum: 09-02-2021

Eindelijk het eerste railstuk gelegd dat straks (bijna) in het zicht op de baan komt te liggen.

 

Dit is het punt V in het sporenplan. Het verdwijnpunt bij station Oud-Valkenburg richting Valkenburg.

 

De rails is gelegd met een verkanting van ongeveer 1mm.


datum: 27-01-2021

Na het leggen van rails en het bevestigen van de rails met contactlijm, is alle materiaal van de modelbaan verwijderd voor een paar foto's.

De onderlegger voor de railbedding van het zichtbare spoor is gedeeltelijk gelegd. 


datum: 19-01-2021

De laatste onderleggers van niveau(-1) op segmenten F en G zijn bevestigd. Ook de geluidsisolatie voor de rails is verlijmd. 


datum: 15-01-2021

Een gedeelte van de rails op niveau(-1) van segmenten F en G is getest. Op een enkele plek is het verloop van de flexibele rails gecorrigeerd. Dat gaat prima doordat de rails eerst met schroefjes is bevestigd. De voeding en de bezetmelders werken. Voordat de volgende onderleggers worden gemonteerd wordt de rails met lijm bevestigd.

 

De railstukken zijn tot nog toe bevestigd met schroefjes. Nadat uitvoerig is getest of de rails correct is verlegd worden de schroeven om en om verwijderd.

Met een spatel wordt een klein beetje contactlijm tussen railstuk en rubbergranulaat gesmeerd. Ook hier weer het voordeel van vaste railstukken voor de bochten; door de schroefjes om en om te verwijderen blijft de bocht als geheel op zijn plek.

Na het aanbrengen van de lijm wordt een stukje hout op de rails gelegd met daarop een gewicht zodat de rails goed wordt aangedrukt.


datum: 10-01-2021

Afgelopen dagen is gewerkt aan de voeding van de railstukken op baansegment F en G.

In principe maken de wissels geen deel uit van een blok. Wissels worden gevoed met common-railspanning en met spanning via de diodeschakeling.

Alle railstukken worden gevoed, ook de wisseltongen. Hiervoor wordt decoderdraad gebruikt. Decoderdraad heeft weinig gewicht en is flexibel waardoor de beweging van de wisseltongen niet wordt beïnvloed.

 

Het decoderdraad wordt bevestigd daar waar de beweging van de wisseltongen klein is. Dus dicht bij het scharnierpunt.

Waar het decoderdraad aan de wisseltongen is gesoldeerd wordt voldoende ruimte gemaakt om een vrije beweging van de draden en de wisseltongen te garanderen.


datum: 31-12-2020

Voorbereidingen om de blokken van segmenten E en F aan te sluiten op de terugmeldmodule DR4088LN op segment F.

 

Vanwege de bedrijfszekerheid van de baan worden alleen LocoNet terugmelders gebruikt. De LocoNet kabels worden zelf op maat gemaakt van 6-polige modulaire kabel van Reichelt (MPFK 6S-25) en een paar RJ12 stekkers.

Kabelgoten (25x25 mm) voor de bedrading van de bezetmelding worden gemonteerd op segment F. De bedrading van de bezetmelding (op de baan rood 0,5mm²) wordt gescheiden van alle andere kabels gelegd.


datum: 30-12-2020

verplaatst naar pagina elektrisch/modelbaan-bedrading


datum: 23-12-2020

verplaatst naar pagina modelrails


datum: 16-12-2020

verplaatst naar rubriek modelbaan bovenbouw praktijk


datum: 15-12-2020

verplaatst naar rubriek modelbaan bovenbouw praktijk


datum: 10-12-2020

verplaatst naar rubriek modelbaan bovenbouw praktijk


datum: 07-12-2020

verplaatst naar rubriek modelbaan bovenbouw praktijk


datum: 05-12-2020

De pagina Drie Beeldjes & Geulbrug wordt voorbereid.


datum: 04-12-2020

verplaatst naar rubriek modelbaan bovenbouw praktijk


datum: 28-11-2020

Schotten voor segment G worden gemaakt volgens dezelfde methode. De pagina bovenbouw modelbaan wordt bijgewerkt.


datum: 23-11-2020

verplaatst naar rubriek modelbaan bovenbouw praktijk


datum: 20-11-2020

verplaatst naar rubriek modelbaan bovenbouw praktijk