modelspoorbaan actueel


Op deze pagina staat wat er actueel gebeurt bij de bouw van De Geuldalbaan. De basis voor het landschap op de segmenten D, E, F en G wordt nu gebouwd. Het tracé van de sporen bij station Oud-Valkenburg naar segment E en D wordt voorbereid.

Samen met Digikeijs wordt gezocht naar een oplossing voor het hardnekkige probleem met de bezetmelding via DR4088LN-cs. (Zie ook: https://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=4231.0)

(landschaps)bouw van de modelspoorbaan


datum: 15-01-2022

laatste toegevoegd:

De aansturing voor de MP5 wisselmotoren heb ik op een printplaatje met lijnraster gemaakt. De aansturing verloopt via een bistabiel relais dat door de schakeldecoder (DR4018) wordt geschakeld.

 

De DR4018 is programmeerbaar. En ik had de betreffende uitgangen kunnen programmeren, maar dat is mij te veel gedoe. Bovendien moeten dan alle uitgangen van de schakeldecoder op 9V geschakeld worden. En dan heb ik er niets meer aan voor de elektromagnetische aandrijvingen van het schaduwstation.

 

Daar komt bij dat ik nu de MP5 met 2 draden aanstuur (in plaats van 3).


datum: 14-01-2022

Vandaag heb ik veldwerk verricht. Ik heb nog een aantal foto's gemaakt van de restanten van de kalkoven op de Schaelsberg. En voor zover als mogelijk heb ik nog wat metingen gedaan aan de basis van de kalkoven.


datum: 10-01-2022

Vandaag op basis van aanwijzingen van Digikeijs weer een aantal testen doorgevoerd om de foutieve melding van de terugmeldmodules (DR4088LN-cs) op te lossen. Een verslag heb ik hier geplaatst.

Alle nieuwe producten zijn geïnstalleerd. Versie 1.6.2-beta heb ik geïnstalleerd.

Ik heb een aantal testritjes gemaakt, en dit zijn mijn bevindingen:

 

Mijn twee testlocs reageren op de Lokmaus; vooruit, achteruit, snelheid, verlichting. Dat is dus nog steeds goed, maar dat is dan ook het enige positieve dat ik kan melden. Voor het overige geraken we steeds verder weg van het oorspronkelijke probleem. In de ‘oude’ situatie was het probleem dat bij de opstart soms een vinkje ontbrak in de terugmeldmonitor. Nadat de loc in het volgende blok reed was alles in orde.

 

Zoals bekend had module-N3 (nieuwe module nummer 3) een defect aan het klemschroefblokje, en is vervangen door de volgende module ic. module-N4. Module-N4 is vervangen door module-N5 etc.

 

Ik maak bij deze testen gebruik van een lang stuk dubbelspoor. Zo kan ik de resultaten van het rechter en het linker spoor vergelijken. 1 Loc staat op het linker spoor en 1 Loc staat op het rechterspoor.

 

Testresultaat x:

 

Ik start alles op.

2 Locs staan op dubbelspoor op een blok van module-N5. Dat wordt correct weergegeven in de terugmeldmonitor.

Met de Lokmaus laat ik Loc1 rijden van module-N5, via blokken van module-N2 naar een blok van module-N1.

Zodra Loc1 een blok van module-N2 bereikt wordt dat op de terugmeldmonitor weergegeven als een adres van module-N1 !!!

Vervolgens rijdt Loc1 blokken van module-N1 binnen en worden deze blokken weergegeven als adressen van module-N1.

 

Als ik Loc2 op het parallelle spoor laat rijden van module-N5 via module-N2 naar module-N1, levert dat soortgelijke foutieve meldingen op.

 

Testresultaat y:

 

Ik start alles op.

2 Locs staan op dubbelspoor op een blok van module-N5.

In de terugmeldmonitor zie ik 4 vinkjes branden. Hiervan zijn er 2 correct, namelijk die van adressen van module-N5. De andere 2 vinkjes geven adressen aan van module-N2 (waar dus geen verbruiker staat).

Met de Lokmaus laat ik Loc1 rijden van module-N5, via blokken van module-N2 naar een blok van module-N1.

Zodra Loc1 een blok van module-N2 bereikt wordt dat op de terugmeldmonitor weergegeven als een adres van module-N1 !!!

Vervolgend rijdt Loc1 blokken van module-N1 binnen en worden deze blokken weergegeven als adressen van module-N1.

De gehele tijd blijven vinkjes van de adressen van module-N2 branden.

 

Als ik Loc2 op het parallelle spoor laat rijden van module-N5 via module-N2 naar module-N1, levert dat soortgelijke foutieve meldingen op.

 

Testresultaat-z:

 

Ik start alles op.

1 Loc staat op dubbelspoor op een blok van module-N5. En 1 Loc staat op dubbelspoor op een blok van module-N1.

Het vinkje van het adres van module-N5 is aan (dus goed).

! het vinkje van de loc binnen module-N1 gaat in eerste instantie branden als de adressen worden gescand (blauwe blokjes). De scanner gaat nogmaals over adressen van module-N1 en dan gaat het vinkje weer uit!

 

Ik schakel een aantal keren aan/uit en steeds gebeurt hetzelfde.

 

Conclusie:

 

Door de aangepaste modules/centrale toe te passen treden meerdere ‘vreemde’ fouten op. We dwalen steeds verder af van het oorspronkelijke probleem.


datum: 08-01-2022

Om de wisselmotor MP5 op de juiste positie onder de modelbaan te monteren gebruik ik een lange stelnaald. Na montage wordt de stelnaald ingekort op de juiste lengte.

 

Door een (te) lange stelnaald te gebruiken kan de wisselmotor precies op de juiste positie onder het wissel worden gebracht. Daarbij zorg ik dat de MP5 in de middenstand staat door er even spanning op te zetten.

Op de behuizing wordt dubbelzijdig tape geplakt zodat de motor tijdelijk onder de baan kan worden gepositioneerd.

 

Bedrading voor de polarisatie van het wissel worden aangesloten op de extra contacten van de MP5.

Dan worden de tongen van het wissel ook in de 'middenstand' gelegd. Als de stelnaald van onderaf door het oog van de stelstang van het Weinert wissel wordt gestoken dient de naald recht te staan. Dan is de middenstand van de wisselmotor in lijn met de middenstand van het wissel.


datum: 07-01-2022

Tot slot heb ik op de modelbaan de sporen op de segmentenovergang van E naar F weer doorgezaagd met het Rocozaagje. Het was wel even spannend omdat er vier rails tegelijk diagonaal zijn doorgezaagd.

 

Ieder heeft zijn eigen manier om de overgang van de rails naar een ander segment (of moduleovergang) te maken. Ik ben zeer tevreden met het resultaat, en ik ben blij dat ik geen gebruik gemaakt heb van printjes om de rails te bevestigen. Er zijn nu geen klodders lijm of soldeer aan te pas gekomen.

 

De dwarsliggers lopen mooi door op de overgang. De spoorstaven liggen exact in lijn, zowel horizontaal als verticaal.

Daarmee is de rails van het raccordement van de kalkbranderij van Filippo gelegd. In een latere fase worden de stootblokken, wisselstellers en de ballast aangebracht.


datum: 06-01-2022

Nadat de schroefjes op de juiste hoogte zijn gesteld wordt aangetekend welk deel buiten de spoorstaaf steken.

Vervolgens wordt de rails weer opgepakt.

En dan kunnen de gemarkeerde uitstekende delen van de schroefjes worden weggeslepen.

Dan de rails weer terugleggen en uitrichten met een liniaal, waarna de spoorstaven op de schroeven worden gesoldeerd.


datum: 05-01-2022

De rails bij de segmentenovergang bij het raccordement van kalkbranderij Filippo heb ik weer op de bekende manier met de schroefjes gemaakt.

Eerst de rails op de juiste plek leggen en de dwarsliggers aantekenen bij de segmentenovergang.

Vervolgens de rails weer oppakken.

Om de rails te fixeren heb ik spaanplaat schroefjes van 2,4 x 16mm gebruikt. Vóór het indraaien vijl ik de kopjes van de schroeven zo ver als mogelijk weg.

Dan de afgevijlde schroefjes indraaien op de plek tussen de dwarsliggers en onder de spoorstaaf. 

De rails terugleggen en de schroefjes zover indraaien dat de kopjes net niet de spoorstaaf raken. Dit is wel een secuur werkje.


datum: 25-12-2021

Op de grens van de baansegmenten heb ik een lat geschroefd dei als geleider dient bij het zagen van de rails.

Na het zagen is er een mooie strakke scheiding in het spoor op de scheiding tussen de segmenten. Door de rails vooraf te buigen ontstaan er geen vreemde knikken in de spoorstaven.


datum: 18-12-2021

Begonnen met de binnenbocht van het dubbelspoor tussen raccordement Filippo en station Schin op Geul.

 

Om te voorkomen dat er knikken in het spoor ontstaan zodra de rails wordt doorgezaagd, moet de rails eerst mechanisch spanningsvrij gemaakt worden voordat deze gemonteerd wordt op de baan.


datum: 18-12-2021

Ik heb een proefopstelling gemaakt met een Weinert Mein Gleis wissel om de instellingen van de stelnaald voor de stelstang van de wissels te testen. Het wissel ligt op 2 lagen van 3mm rubbergranulaat die op 9m multiplex zijn bevestigd. De MP5 wisselmotor is aan de onderzijde op 3mm rubbergranulaat bevestigd. Daarmee is de afstand tussen MP5 en stelstang ca. 18mm.

De door MTB bijgeleverde stelnaalden voor de MP5 wisselmotor hebben een diameter van 1mm. In vergelijking met de fijne stelstang van de Weinert wissels zijn de stelnaalden erg robuust. Ze passen niet in de door Weinert aangebrachte ogen van de stelstangen. Als het wel zou passen is de vraag of de stelstang bestand is tegen de kracht waarmee de wisselmotor het wissel omlegd aangezien het verenstaal van 1mm nauwelijks buigt.

Ik heb verenstaal met een diameter van 0,5mm toegepast. Deze diameter is echter niet zonder meer in te klemmen op de wisselmotor. Door een adereindhuls op het verenstaal te persen kan de stelnaald wel worden bevestigd.

stelnaald_mp5_mtb_dikker_te_dun

De MP5 is standaard ingesteld op een uitslag van 6mm. Deze heb ik vergroot naar 9mm door de nok om te zetten. Door de combinatie van een uitslag van 9mm tezamen met het 0,5mm dikke verenstaal en de afstand van 18mm, worden de wisseltongen mooi omgelegd.


datum: 11-12-2021

Vandaag de MP5 van MTB getest.

 

De wissels in het verdekte gedeelte van de modelbaan worden elektromagnetisch aangedreven. Voor de zichtbare wissels is een elektromagnetische aandrijving wat mij betreft niet geschikt door de snelheid van omleggen van het wissel en het daarmee gepaard gaande harde geluid van de aandrijving. In plaats daarvan wil ik wisselmotoren en/of servo's gebruiken. Om een en ander uit te proberen heb ik een MP5 wisselmotor van MTB aangeschaft.

Volgens de vele commentaren schijnt het geluid dat de MP5 produceert mee te vallen. De motor werkt op 8-16V DC/AC. Ik heb de motor dus getest met de ingestelde 13,5V voeding op de baan. Veel of weinig geluid is relatief en een kwestie van smaak, maar ik vond het tegenvallend.

Om de MP5 op een lagere spanning te testen heb ik een DC/DC Converter (DEBO DCDC DOWN 3 Reichelt) gebruikt waarmee ik de voeding van 13,5V kan verlagen naar 13,5V-1,2V bij een maximale uitgangsstroom van 3A. De converter heeft standaard twee stekkertjes met aansluitdraden voor input en output. Op 9V blijkt de MP5 nog steeds naar behoren te functioneren. De snelheid van de motor neemt af en daarmee het geluid. Met een proefopstelling heb ik geprobeerd de geluidsterkte van de motor te bepalen. Door de motor op te hangen aan een touwtje worden de trillingen afkomstig van de motorbehuizing geïsoleerd van andere oppervlakten. Zonder het effect van een externe klankkast (zijnde de constructie van de baan) valt het geluid mij best mee. Als de behuizing meer massa zou hebben zou de prestatie voor wat betreft geluid wellicht hoorbaar verbeteren.

Zodra de motor met schroeven wordt gemonteerd op het frame van de modelbaan resoneert het multiplex mee.

Aanbrengen van een laag rubbergranulaat tussen motorbehuizing en baanframe verbetert dan weer de prestaties. Eerst heb ik de motor weer vastgeschroefd, en vervolgens heb ik de motor verlijmd op het rubber.

 

Hoewel de schroeven een kortsluiting vormen voor de trillingen naar het frame is er nauwelijks hoorbaar verschil tussen de geschroefde en verlijmde motorbehuizing.


datum: 08-12-2021

De tweede test vandaag uitgevoerd. De bestaande DR4088LN modules zijn omgewisseld voor de aangepaste uitvoering. Deze, tezamen met de bestaande DR5000, zorgen niet voor een correcte weergave op de terugmeldmonitor van de DR5000. Het probleem met de bezetmelding is dus nog niet opgelost.


datum: 07-12-2021

Vandaag begonnen met een reeks nieuwe testen om het probleem met de bezetmelding op te lossen. Digikeijs heeft aangepaste DR5000, DR5033, nieuwe voedingen en een aantal DR4088LN-cs ter beschikking gesteld. In de nieuwe centrale en modules is de hardware aangepast.

 

Een eerste test wijst uit dat de fout in de bezetmelding niet wordt voorkomen door de aanpassing in de DR5000 centrale en nieuwe voedingen voor de DR5000 en de booster DR5033.


datum: 22-11-2021

Bovenaanzicht van de indeling van de besturing in het ladeblok. In de lade is nog ruimte voor 2 boosters met diodeschakeling en de bijbehorende adapters. Veel meer hoeft er niet in te passen want alle schakeldecoders en terugmeldmodules zijn decentraal op de baan geplaatst.

 

Tegelijk heb ik een nieuwe voeding aangeschaft: MeanWell 105W, 7A, 15V. De voeding is ingesteld op 13,5V.

In het ladeblok heb ik nog een uittrekbaar tableau gemaakt voor toetsenbord en muis.

Voor het ladeblok heb ik volledig uitschuifbare geleiders gebruikt van 500mm lengte. Ze kunnen worden belast tot 45kg.

Het geheel is opgehangen aan aluminium hoekprofielen van 40x40x3mm.


datum: 02-11-2021

De nieuwe kast voor de besturing is onder de modelbaan bevestigd. De bedrading moet nog worden gefatsoeneerd.

 

Tevens de Bèta versie van Digikeijs geïnstalleerd om het bestaande probleem met de bezetmelding op te lossen. Maar helaas blijft het bezetmeldingsprobleem bestaan. 


datum: 30-10-2021

De bestaande kast voor de besturing wordt vervangen door een volledig uittrekbare lade onder baan.


datum: 25-10-2021

Nadat Digikeijs een mogelijke oplossing had bedacht heb ik dat getest. Helaas was daarmee het probleem niet verholpen.

Vandaag een nieuw bericht van Digikeijs met nu hopelijk wel de oplossing.


datum: 28-09-2021

! Vandaag, na het plaatsen van onderstaande update, heb ik bericht ontvangen van Digikeijs dat men het probleem heeft kunnen nabootsen. Dat is in elk geval een eerste stap richting oplossing !


datum: 28-09-2021

Problemen met de besturing van de modelbaan met Digikeijs DR5000 icm DR4088LN-cs terugmeldmodule.

 

Zoals ik beschreef op deze pagina is mijn keuze gevallen op de Loconet terugmeldmodule van Digikeijs vanwege de veronderstelde verminderde storingsgevoeligheid. Ik ga nog steeds uit van de kwaliteiten van het Loconet. Maar naarmate de bouw van De Geuldalbaan vorderde en het aantal DR4088LN modules toenam, is er een storende en terugkerende fout opgetreden in de terugmelding.

 

Theoretisch kunnen volgens opgave van Digikeijs 128 modules worden gekoppeld. Praktisch treedt op de baan vanaf 5 modules regelmatig een fout op. Bij het opstarten van de besturing van de modelbaan blijkt dat af en toe (maar wel regelmatig) een loc niet door het systeem wordt gezien.

 

Zodra de loc het volgende blok binnenrijdt wordt hij weer gedetecteerd. Het betreft geen spookmelding. Over het probleem heb ik sinds januari 2020 met Digikeijs gecommuniceerd. De fout is niet terug te voeren op fouten in de bedrading (of te kleine diameter) of defecte Loconet kabels. Evenmin komt de fout voort uit vervuilde rails of wielen, en de afgelezen stroom van de DR5000 centrale is goed. Digikeijs was zo vriendelijk om een eigen testcentrale ter beschikking te stellen, maar ook met deze centrale treedt de fout regelmatig op. 

 

Een laatste analyse heeft uitgewezen dat het probleem optreedt zodra er 5 modules DR4088LN in de keten zijn opgenomen. Daarbij maakt het niet uit in welke volgorde ze zijn geschakeld. En daarbij ontstaat het probleem zelfs als module nummer 5 uitsluitend is aangesloten met de Loconet kabel (dus zonder voeding en zonder detectiebedrading).

 

Nadat ik een aantal maanden niets meer heb vernomen, heb ik in week 37 weer navraag bij Digikeijs gedaan. Helaas heb ik tot op dit moment nog geen oplossing van Digikeijs mogen ontvangen. Op meerdere fora worden soortgelijke problemen door gebruikers vermeld. De vraag is nu of ik de juiste keuze heb gemaakt met Digikeijs?


datum: 22-06-2021

Overzicht Geuldalbaan juni 2021.


datum: 12-06-2021

Bij de segmentovergang van segment D naar segment E verloopt de zichtbare rails in een bocht. Niet ideaal, maar helaas onvermijdelijk.

 

Om te voorkomen dat er - na het doorzagen van de spoorstaven - een knik in de rails ontstaat zijn de flexibele rails mechanisch spanningsvrij gemonteerd.

Daartoe zijn de flexibele rails eerst rond een multiplex schijf gebogen. De diameter van de schijf is 20cm en levert een spanningsvrije boog op met een radius van ongeveer 855mm.


datum: 05-06-2021

Met behulp van een latje als geleider vandaag de eerste sporen gezaagd van de segmentovergang tussen F en G.

 

Hierbij heb ik de Roco railzaag (artikel 10900) gebruikt, en dat geeft een mooie fijne zaagsnede.

De schroeven waar de spoorstaven op gesoldeerd zijn zullen na het balasten uit het zicht zijn.

Dit is het idee tijdens het balasten om te voorkomen dat de segmenten onderling weer verlijmen.

Een overzicht van segmenten E, F en G.


datum: 25-05-2021

Om de raillassen van Weinert te kunnen gebruiken bij het 6,3 graden wissel is de eerste biels van het wissel verwijderd.

 

De raillassen in combinatie met de speciale bielzen kunnen alleen worden gebruikt bij dwarsliggers die haaks op de spoorstaaf staan. Bij het 8,6 graden wissel (op de achtergrond) ligt de eerste dwarsligger wel haaks onder de spoorstaaf.

Bij de segmentenovergangen wordt de methode met schroeven onder de spoorstaaf toegepast om de spoorstaven te bevestigen.

 

Daarbij zijn de koppen van de schroeven zo ver geslepen dat ze tussen de bielzen passen. 

Om tijdens het solderen de dwarsliggers een beetje uit de buurt van de schroefkoppen te houden zijn de bielzen onderling losgemaakt.

 

Het solderen van de rails op de schroeven is met een iets zwaardere bout (30W) gedaan. Zo wordt de verbinding snel verhit en wordt voorkomen dat de dwarsliggers wegsmelten.


datum: 19-05-2021

Nadat de rails op de juiste plek liggen zijn de bielsen in de binnenbochten met een druppeltje superlijm bevestigd.

Na uitharding van de lijm in de binnenbocht zijn de schroefjes voor de tijdelijke bevestiging verwijderd. De rails kan in de buitenbocht nog makkelijk worden opgetild.

 

Om de verkanting te realiseren heb ik strookjes pvc van 1mm dikte onder de buitenbocht gelegd.

Met behulp van strookjes (van een overheadsheet) wordt de hoogte van de verkanting geleidelijk - per 0,1mm dikte- teruggebracht tot een vlak spoor.

 

De ophoging voor de verkanting is vastgezet met een paar druppels superlijm.

Nadat de rails volledig vast zit zijn de spoorstaven tegen elkaar geschoven en met een druppeltje superlijm gelijmd.

 

De las is nagenoeg onzichtbaar. Omdat de lassen van de spoorstaven in de bocht verspringen is het niet mogelijk de speciale raillassen van Weinert te gebruiken.


datum: 15-05-2021

Vandaag het eerste wissel van Weinert geplaatst.

 

De voedingsdraad voor het puntstuk van de Weinert wissels is al voorbereid af fabriek. De voedingsdraden voor het wissel en wisseltongen dienen (indien gewenst) zelf aangebracht te worden.

 

Daartoe kunnen 2 kunststof lipjes aan de onderzijde verwijderd worden.

Daarna de draden voor de voeding (uit de diodeschakeling) van het wissel en de wisseltongen solderen.

Vervolgens aan de onderzijde het afdekkapje met imitatie grind voor het boorgat voor de stelstang aanbrengen.

En met een stukje tape vastzetten.


datum: 14-05-2021

Met maatstrookjes is het eerste spoor bij station Oud-Valkenburg parallel aan het perron gelegd. 

De rails krijgen versprongen raillassen door de volgende flexrails in de liggende bielzenmat te steken.

Het tweede spoor is met een vaste maat parallel gelegd aan het eerste spoor.


datum: 08-05-2021

Begonnen met de aansluiting van Mein Gleis code 75 op de bestaande Rocoline code 83 rails.

 

De verdekte flexibele rails van Rocoline komt vanuit een bocht bij (V) (zie sporenplan) bij Oud-Valkenburg te voorschijn. Het uiteinde van de flexibele rails wil in principe spanningsvrij 'rechtdoor'.

 

Om ervoor te zorgen dat er geen knik in de sporen gaat ontstaan, is een stukje spoorstaaf van de flexrails (met radius=R5) vervangen door een stukje spoorstaaf van een vaste R5 bocht. De verlijmde bielzen van de flex zijn hierbij blijven liggen. 

Vervolgens heb ik de code 75 spoorstaaf van Mein Gleis door de bielzenmat van de Rocoline rails geschoven.

 

 

Door middel van 2 houtjes worden de  spoorstaven precies tegen elkaar gepositioneerd. De spoorstaaf van Rocoline wordt daarbij iets naar beneden gedrukt.

 

Daarna worden de spoorstaven aan elkaar gesoldeerd.

Na het solderen wordt de Code 75 spoorstaaf van Weinert aan de buitenzijde op de bielzenmat gelijmd.

Nadat de spoorstaaf vastzit wordt deze geslepen. Aan de binnenzijde worden de bevestigingspunten voor de spoorstaaf weggeslepen zodat de wielflenzen op het lagere code 75 profiel niet aanlopen.


datum: 06-05-2021

Van station Oud-Valkenburg tot emplacement Schin op Geul zijn nu twee lagen akoestisch materiaal van elk 3mm dikte verlijmd.

 

Het spoorplan van het raccordement van kalkmergelgroeve Filippo wordt overgedragen op het (resorb) rubber.

In magenta weergegeven waar het rubber gelegd is, en waar de eerste rails van Weinert gelegd wordt.


datum: 01-05-2021

De eerste laag akoestisch materiaal - tevens eerste deel van de railbedding - wordt gelegd bij de perrons van station Oud-Valkenburg.

 

Het rubber is 3mm dik, er worden dus in totaal 2 lagen gelegd.


datum: 29-04-2021

Nadat het spoorplan voor de aansluiting van de groeve was aangepast bleek dat ik de rest van het tracé tot aan het emplacement van Schin op Geul ook moest aanpassen. De radius heb ik kunnen handhaven op minimaal 805mm.

 

De onderlegger voor het zichtbaar spoor op segment D en E is vervangen.

Om eventueel doorbuigen van het multiplex bij de zichtbare sporen te voorkomen - en zeker bij de lange Weinert wissels - zijn extra ondersteunende latjes aangebracht.


datum: 28-04-2021

De afgelopen dagen/weken bezig geweest met een probleem bij de terugmelding vanuit de D4088LN naar de DR5000 centrale. Om de een of andere reden worden bij het opstarten niet alle aanwezige locs zichtbaar in de terugmeldmonitor op het scherm. Dit terwijl de wielen van de locs en de rails schoon zijn. Bovendien geeft de rode knipperled op de DR4088LN wel aan dat een blok bezet is. Zodra de loc het volgende blok binnenrijdt wordt hij wel zichtbaar.

 

Na overleg met Digikeijs zijn een aantal instellingen aangepast, maar het probleem blijft bestaan. Omdat ik uitsluitend Loconet terugmelders gebruik dient S88 op 0 gesteld te worden, was ik vergeten. Toch blijkt dat niet dé oplossing te zijn.


datum: 21-04-2021

Vandaag heb ik 2 wissels van Weinert Mein Gleis ontvangen. Deze zien er prachtig uit. Op de foto de vergelijking van een 6,3º wissel van Mein Gleis met een Rocoline wissel van 15º zoals ik bij de verdekte sporen heb gebruikt.

 

 


datum: 27-03-2021

De onderlegger voor de spooraansluiting van de kalkmergelgroeve Schaelsberg is aangepast aan het nieuwe spoorplan voor het raccordement.

 

De spooraansluiting wordt gemaakt met wissels van Weinert 'Mein Gleis'. Vanwege de lengte van de wissels (375mm en 355mm) moet het multiplex volledig vlak zijn. Omdat het bovendien een hellend vlak is, heb ik een tijdelijke strook multiplex op de onderlegger geschroefd totdat deze is verlijmd op de verticale spanten.


datum: 25-03-2021

verplaatst naar pagina landschapsbouw & scenery


datum: 14-03-2021

verplaatst naar pagina landschapsbouw & scenery


datum: 13-03-2021

Om beter zicht te krijgen op de taluds bij station Oud-Valkenburg op de modelbaan heb ik een model van de brug over het spoor gemaakt op basis van een print van de bouwtekening.

 

In model wordt de brug dan ca. 320mm lang.


datum: 09-03-2021

verplaatst naar pagina landschapsbouw & scenery


datum: 06-03-2021

Nadat de eerste twee bakken voor het landschap hun ruwe vorm hebben gekregen ben ik de detaillering van dit gedeelte van de modelbaan nog eens nader gaan bekijken. Van het raccordement van de mergelgroeve bij de Schaelsberg heb ik nog steeds geen plan kunnen ontdekken. Na bestudering van alle (indirecte) informatie die ik heb achterhaald blijkt dat het los- en laadspoor van de mergelgroeve waarschijnlijk anders was dan tot nog toe gedacht.

 

Dus eerst het baanontwerp en sporenplan ter hoogte van de kalkmergelgroeve aanpassen.


datum: 02-03-2021

verplaatst naar pagina landschapsbouw & scenery


datum: 28-02-2021

verplaatst naar pagina landschapsbouw & scenery


datum: 26-02-2021

verplaatst naar pagina landschapsbouw & scenery


datum: 18-02-2021

verplaatst naar pagina landschapsbouw & scenery


datum: 11-02-2021

verplaatst naar pagina landschapsbouw & scenery


datum: 10-02-2021

verplaatst naar pagina landschapsbouw & scenery


datum: 09-02-2021

verplaatst naar pagina bouw-geuldalbaan/modelbaan-bovenbouw


datum: 27-01-2021

verplaatst naar pagina bouw-geuldalbaan/modelbaan-bovenbouw


datum: 19-01-2021

verplaatst naar pagina bouw-geuldalbaan/modelbaan-bovenbouw


datum: 15-01-2021

verplaatst naar pagina bouw-geuldalbaan/modelrails


datum: 10-01-2021

verplaatst naar pagina elektrisch/wissels-polarisatie


datum: 30-12-2020

verplaatst naar pagina elektrisch/modelbaan-bedrading


datum: 23-12-2020

verplaatst naar pagina modelrails


datum: 16-12-2020

verplaatst naar rubriek modelbaan bovenbouw praktijk


datum: 15-12-2020

verplaatst naar rubriek modelbaan bovenbouw praktijk


datum: 10-12-2020

verplaatst naar rubriek modelbaan bovenbouw praktijk


datum: 07-12-2020

verplaatst naar rubriek modelbaan bovenbouw praktijk


datum: 05-12-2020

De pagina Drie Beeldjes & Geulbrug wordt voorbereid.


datum: 04-12-2020

verplaatst naar rubriek modelbaan bovenbouw praktijk


datum: 28-11-2020

Spanten voor segment G worden gemaakt volgens dezelfde methode. De pagina bovenbouw modelbaan wordt bijgewerkt.


datum: 23-11-2020

verplaatst naar rubriek modelbaan bovenbouw praktijk


datum: 20-11-2020

verplaatst naar rubriek modelbaan bovenbouw praktijk